En viktig förutsättning för att så många som möjligt ska kunna försörja sig själva i livet är att få en bra grund att stå på. Därför kan det inte nog understrykas hur viktigt det är att grundskolan fångar upp alla elever och har ett arbetssätt som är framgångsrikt. 2007 genomförde McKinsey en global undersökning av 25 olika skolsystem runt om i världen. Den visade att lärarnas kompetens är den viktigaste förklaringen till varför vissa skolsystem presterar goda resultat. McKinsey Sverige tillämpade samma undersökningsmetodik på den svenska skolan 2010 och kom fram till några viktiga slutsatser kring vad som måste göras för att den svenska skolan ska kunna hävda sig i en internationell konkurrens.
– höj kompetensen hos nuvarande lärare och rektorer genom lärarcoacher och systematisk vidareutbildning
– öka läraryrkets status och attraktivitet och öka antalet sökande till lärarutbildningen
– kvalitetssäkra jämförelser av skolors resultat
Utbildningsförvaltningen i Stockholm jobbar på olika sätt för att förbättra resultatet i stadens skolor. Ett exempel är det projekt som genomförts på Aspuddenskolan med början i januari 2012. På grundval av de erfarenheter som McKinsey har redovisat i sin rapport inleddes ett samarbete mellan dem och skolan i syfta att få till stånd ett bättre samarbete inom skolan. Läraryrket är ofta ett ganska ensamt yrke när det gäller att planera lektioner mm.
Projektet inleddes med noggranna tidsstudier för att få en bild av hur tidsanvändningen såg ut hos medarbetarna, detta kompletterades med djupintervjuer. Av det framgick att det inte fanns någon samplanering alls av arbetet, många ansåg att mötena var ineffektiva mm. Modeller för att effektivisera mötena, för hur samplaneringen kan öka och hur coachningen kan bli bättre togs fram.
Resultatet lät inte vänta på sig. På Aspuddenskolan sker nu en samplanering mellan alla lärare en gång per vecka, de jobbar med att coacha varandra genom att besöka varandras lektioner, rektor är mer ute i verksamheten.
Det nya arbetssättet har medfört att arbetsklimatet har förändrats, det har blivit ett öppnare klimat där det finns trygghet i att dela med sig av sin erfarenhet kollegor emellan. Det som tidigare har varit tysta lärakunskaper hos den enskilde blir nu en gemensam kunskap. Det har också inneburit att det blivit mycket mer samtal kring pedagogiska frågor.
Det ska bli intressant att följa hur arbetet fortskrider. Men en sak verkar vara säker. På Aspuddenskolan har det påbörjats en process som har ökat fokus på hur de jobbar bättre tillsammans som kommer att innebära att ständiga förbättringar är ett ledord. Det har också skapat ett engagemang i lärarkåren som förhoppningsvis också smittar av sig på eleverna och leder till än bättre resultat i skolan. Jag hoppas verkligen att andra skolor i Stockholm tar till vara på tillfället att lära av erfarenheterna från Aspuddenskolan.
/