Snöhantering i en tät stad en utmaning

På nyheterna kan vi höra om att ett snöupplag i Farsta riskerar att rasa. Trafikkontoret jobbar nu med att se till att den snö som tippades där i samband med snöfallet 5 december flyttas till annan plats. Det som detta exempel illustrerar är att det inte är lätt att hantera stora snömängder i en tät stad som Stockholm. Vi har helt enkelt för få lediga platser för att tippa snö när det kommer störa mängder. Sverige har ett generellt förbud för sjötippning men staden har fått dispens för att tippa snö från innerstaden. Den nuvarande dispensen går ut 1 maj 2013. Trafikkontoret har ansökt om ny dispens för perioden 1.10 2013 till 1.5 2016.  Dispenser ger möjlighet att tippa 800.000 kubikmeter snö per vintersäsong från innerstaden. Platserna är Norr Mälarstrand, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan. Detta innebär att snöröjningen också måste planeras på ett sätt så att man inte överstiger volymen under hela vintersäsongen. Ett överskridande av dispensen är nämligen straffbart enligt miljöbalken.

Snö från ytterstaden får således hanteras genom att man anlägger snöupplag på land. Typ det som har skett i Farsta (men där har snön dessutom lagts på fel ställe). I en växande stad är utrymmena för denna typ av landdepåer krympande.

Detta regelverk innebär att när det är ont om platser att lägga snön så måste staden vara försiktig med att frakta bort snö. Det måste ju finnas plats kvar om det skulle visas sig att det kommer ytterligare ett snöoväder som det som inträffade 5 december förra året. Lösningen på detta har blivit att tex använda en trottoar, om det finns två på en gata, till snöupplag.  Detta uppfattas av många som att staden inte sköter snöröjningen på ett tillfredsställande sätt. Men detta är en förklaring till varför det kan se ut som det gör.

Det viktiga nu är dock att se till att den snö som finns i Farsta inte utgör fara för någon utan att den fraktas bort.

Behöver jag säga att Sverige är det enda landet i EU som betraktar snö som avfall….

/