Framkomlighet och gatuparkering

På nästa trafik- och renhållningsnämnd är ett av ärendena beslut om en ny parkeringsplan. Staden har fattat beslut om en Framkomlighetsstrategi. Den syftar till att förbättra framkomligheten på stadens gator och den består av flera delar;

  • stombusslinjestrategi – var syfte är att säkra framkomligheten för stombusslinjerna så att det bli attraktivt för fler stockholmare att ta bussen
  • cykelplan – var syfte är att bygga ut infrastrukturen för cyklister så att det bli mer attraktivt att välja cykel för tex arbetspendlare
  • parkeringsplan – vars syfte är bl a att öka omsättningen på p-platser och därmed också tillgängligheten till p-platser på stadens gator.
  • Gods- och leveransstrategi – var syfte är att öka tillgängligheten och framkomligheten för leveranser av varor mm.

Idag finns det ca 30.000 sk ”kantstensparkeringar” i Stockholms innerstad. Det omfattar såväl korttidsparkeringar som boendeparkeringar. Det är i princip fullt på dessa gatuparkeringar. Utöver dessa finns det givetvis dessutom många p-platser på tomtmark och i garage. Stadens parkeringsbolag Stockholm Parkering har ca 70 anläggningar, till detta kommer ett antal privata aktörer. Dessutom fiinns det p-platser i många privata fastigheter för boende. 

Idag lider trafiken av framkomlighetsproblem i Stockholm. Bussarna fastnar i köer pga dubbelparkeringar på huvudstråken, leveransfordonen kommer inte intill fastigheten på många gator utan tvingas att dubbelparkera. Det parkeras i cykelstråk mm. Parkeringsplanen har varit ute på en omfattande remissrunda och den visar att det finns ett brett stöd för principerna i planen.

I ett Stockholm som har vuxit med över 100.000 invånare sedan 2007, samtidigt som gatorna inte har blivit bredare, är det viktigt att prioritera den rörliga trafiken. För att framkomligheten ska kunna säkras för stombussarna (de blå bussarna) behövs det fler kollektivtrafikkörfält. Trafikkontoret behöver också se över om det är så att framkomligheten kan underlättas genom att det tas bort parkeringsplatser längs med de huvudstråk som dessa bussar går. Den bedömning som görs är att det kan handla om ca 10% av kantstensparkeringarna  i innerstaden. På övriga gator i staden sker det inga förändringar förutom zonindelsändringarna.

  • Utökat område för grön biljett – avgift dygnet runt i citykärnan.
  • Utökat område för Citytaxa och återinförande om boendeparkeringsområde City
  • Inför Citytaxa på gator där framkomligheten och/eller nåbarhet prioriteras. Detta syftar till att öka framkomligheten för stombussarna.
  • Boendeparkeringsdispensen ändras till ett löpande månadsabonnemang.

När det gäller gatuparkering i övriga delar av staden så får trafikkontoret i uppdrag att titta vidare på den frågan utifrån ett framkomlighetsperspektiv. Detta mot bakgrund av den förtätning och tillväxt som sker i hela staden. Vi behöver också bygga fler garage i Stockholm.

Syftet med framkomlighetsstrategin och parkeringsplanen är inte att jaga bilister utan att se till att framkomligheten ökar för alla. Vi inser att bilen behövs även i framtiden. Men alla kan inte välja bilen i Stockholm hela tiden för då kommer det att bli totalkaos. Därför måste alternativen till bilen, kollektivtrafik, cykel och gående, vara attraktiva. Och för att de ska vara attraktiva så måste de kommma fram och vara pålitliga. Därför behövs framkomlighetsstrategin. För alternativet är en kaotisk trafiksituation i Stockholm. 

/