Den levande staden – Skanskas framtidsdag

Intressant eftermiddag på Skanskas Framtidsdag med tema Den levande staden. Ett brett tema med flera talare där jag tyvärr missade flera pga att jag inte kunde vara med hela eftermiddagen. Huvudtalaren Alexander Ståhle, vd på Spacescape, har dock lovat att skicka mig det han talade om. Ska bli spännande att se vad han talade om även om jag kan gissa att han talade positivt om Promenadstaden och framkomlighetsstrategin.

Det är helt klart en storstadstrend att människor ska inta staden. Den ser vi också i Stockholm och den skiljer sig klart från den trend som fanns på 1960-1970 talet att det var personbilen som skulle inta staden. Det finns de som pläderar för att fordonstrafiken ska bort från City och att vi ska stänga av staden för trafik under helger.

Som politiker är det viktigt att ta hänsyn till många olika aspekter. Det är viktigt med ett attraktivt City och en attraktiv stad. Därför jobbar vi med en Cityvision som handlar om att utveckla City, tillsammans med handeln, fastighetsägarna mfl. Vi har presenterat ett förslag om förändingar av Klarabergsgatan så att kollektivtrafik, cykel och gående prioriteras i detta område. Vi rustar upp Hornsgatan med trädplantering, breddning av trottoarer mm, allt för att det ska bli en bättre miljö längs denna gata. Vi har en trädnorm som innebär att det ska planteras ett nytt träd för varje ny lägenhet som byggs i Stockholm och vi har slagit fast att stockholmarna ska ha max 300 m till närmsta grönområde.

Stockholm växer och det behövs fler bostäder. En anledning till varför det är attraktivt att bo i Stockholm är det utbud som finns här, inte bara av spännande jobb utan också restauranger, nöjen, kultur mm. Mycket av detta kräver att dessa verksamheter förses med varor, vilket i sin tur genererar transporter. Transporter av varor är en stor del av trafiken i Stockholm, det är en del av trafiken som många inte tänker på. Men samtidigt så vill alla att varorna ska finnas på plats när man vill köpa. Så att tänka bort all trafik i staden är nog ganska orealistiskt. Men framkomlighetsstrategin och Promenadstaden handlar om att skapa en bättre balans.

/