Framkomligheten ökar i Stockholm

I förra veckan kom det en nyhet som media valde att vinkla som att Stockholm är värst i Norden bland städer när det gäller trafiksituationen. Stockholm hamnar på 12:e plats i den undersökning som företaget TomTom gör bland 59 europeiska städer beträffande trängsel och framkomlighet. Värst är Moskva i denna undersökning, som är årligen återkommande, och det kan jag intyga. Stockholms trafiksituation är ju rena ödebygden jämfört med hur det ser ut i Moskva. Snacka om dålig framkomlighet!

Det som inte framkom i media var att Stockholm har dalat i undersökningen, dvs framkomligheten har förbättrats jämfört med tidigare mätningar. Intressant nog så kom samtidigt ett ärende som ska upp på nästa veckas trafik- och renhållningsnämnd – Stockholmstrafiken 2012. Den visar en mätning av stockholmstrafiken som har genomförts under flera år och som baseras på hur trafiken ser ut i oktober. Mätningen omfattar också antalet cykelpassager under maj och juni och en mätning av restiden när det gäller fordon.

Det är en intressant läsning, inte minst mot bakgrund av den kraftiga befolkningsökning som sker i vårt län. Stockholm, Solna och Sundbyberg står för hälften av densamma och en förklaring till att detta inte lett till ökad trafik är att deta är kommuner som ligger i kollektivtrafiktäta lägen, och som även har bra cykelalternativ.

  • antalet fordonspassager över trängselskattesnittet är oförändrat 2012 jfr med 2011 (359.000 fordon)
  • Dygnstrafiken över innerstadssnittet minskade
  • Trafiken över regioncentrumsnittet (yttre gränserna av Sthlm, Solna och Sundbyberg) minskade kraftigt – med 4% jfr med 2011
  • Trafiken i Citysnittet minskade också .
  • Trafiken i Södra länken var mindre
  • Trafiken på Essingeleden var mindre

Sammantaget innebär detta att restidsförlängningen uppgick  till 2/3  den som var 2011. Dvs bättre framkomlighet i trafiken.

Antalet cyklister fortsätter att öka, vilket välkomnas. Mätningar tyder på att ökningen har accelererat under senare år. Över innerstadssnittet beräknas  63.620 cykelpassager under 2012, att jämföra med 5 års medelvärdet 2008-2012 56.308. Beräkningarna visar på en ökning på 10,6% över Citysnittet, 6,7% över Saltsjö-Mälarsnittet och 7,5% Innerstadssnittet.

Sammantaget en mycket intressant utveckling. Är det bara en slump att detta inträffar samtidigt som vi har haft en omfattande debatt om framkomligheten och vikten av att öka framkomligheten för kollektivtrafik, cykel och gående ?? 

Oavsett orsakssamband så är det en bra utveckling.