Fulla arenor skapar jobb

I anslutning till att Bruce Springsteen hade en av sina tre konserter i Friends Arena lät staden genomföra en undersökning om vilken betydelse som en konsert hade för besöksnäringen i regionen. Resultatet är anmärkningsvärt.   

Den turistekonomiska kalkylen, genomförd på uppdrag av Stockholm Visitors Board,visar att den uppskattade ekonomiska ersättningen som resultat av en Springsteen-konsert var ca 278 miljoner kronor. Det motsvarar 199 arbetstillfällen på helårsbasis.  

57.000 åhörare varav 63% var tillresta från andra delar av landet och skälet till besöket var just konserten.Två av tre tillresande valde att bo på hotell och i genomsnitt omfattade övernattningarna tre nätter. Det är givet att detta leder till viktiga intäkter för besöksnäringen i Stockholm och i förlängningen arbetstillfällen.

Bruce Springsteen är givetvis ingen dussinartist utan en världsartist som lockar besökare ur många generationer. Men det faktum att bara en av hans konserter beräknats generera ca 278 miljoner kronor visar vilken potential det finns om vår stad och region kan erbjuda evenemang av detta slag. Stora arenor med utsålda evenemang kan uppenbarligen innebära mycket stora skillnader när det gäller intäkter för besöksnäringen. Aspekter som ofta glöms bort i debatten om stora arenors avara eller icke vara i vår region.

/