Business Challenge ett intressant nytt nätverk för unga företagare

Idag har jag träffat Business Challenge. Camilla Ljunggren, som själv började som UF-företagare i gymnasiet, berättade mycket entusiastiskt och inspirerande om iden med Business Challenge. Tanken är att unga entreprenörer ska kunna få sin affärsidé bedömd, utvecklad. De anmäler sitt intresse och får så ett nätverk som består av etablerade och erfarna entreprenörer. Vid en 6 månaders företagsprogram kan de förfina affärsiden och sedan kan de också få möjlighet till att delta i ett affärsutvecklingsprogram som omfattar ett år. Men för att få ta del av affärsutvecklingsprogrammet så måste ett nålsöga passeras. Ett tävlingsmoment där flera jurys bedömer affärsidén. Hittills är det ca 40 företag som gått utvecklingsprogrammet.

Entreprenörsskap kan vara abstrakt för många. Därför har konceptet kompletterats med A Startup store. En butik som finns i Kulturhuset där företag kan sälja eller presentera sina produkter. En bra idé för en nyföretagare som kan vara lite osäker på hur en produkt eller en tjänst kan komma att tas emot på marknaden. Butiken har blivit det skyltfönster som man hoppats på och intresset ökar för att finnas med i butiken. Hela tanken är att det ska vara ett varierat utbud så det finns möjligheter för många olika entreprenörer att presentera sina produkter och ideer för stockholmarna. UF-företagare har också fått möjlighet att sälja sina restlager i butiken.

Konceptet är mycket intressant och det är fantastiskt att så många ledande företrädare från näringslivet i Sverige är intresserade av att medverka i detta nätverk och stötta unga entreprenörer på olika sätt. Och än mer fantastiskt är att det sker utan någon betalning. Snacka om guldläge för att bygga kontakter och för att få bra tips på hur verksamheter kan utvecklas.  

Det är bra för Stockholm och bra för Sverige med initiativ som detta.

/