795.163 – så många stockholmare var vi 2007. Idag är vi fler än någonsin och trycket är hårt. Mycket talar för att vi passerar 900.000 invånare innan valdagen 2014. En fantastisk utveckling som vi jobbar dygnet runt med att dra nytta av och hantera. Det innebär utmaningar i Stockholmstrafiken, den behöver bli mer förutsägbar och pålitlig. Inte minst för att pendlande stockholmare ska få vardagen att gå ihop.
Stockholm behöver mer av allt. Och alliansen levererar; Citybanan, E18, bostäder, cykelmiljard, tunnelbana, Förbifart Stockholm, Nya Slussen, Norra Länken, fortsatt flyg på Bromma, utbyggnad av hyrcykelsystem, framkomlighetsstrategin med cykelplan, parkeringsplan, stombusslinjeprojekt, gods- och leveransstrategi. Men också upprustning av Bellvueparken, Strömparterren, trädplantering, tätkiktsrenovering Sergels torg, julbelysning mm. Det är lätt att glömma bort allt som har påbörjats under senare år och som nu fullföljs i den budget som vi nu ska besluta om.
Ordförande,
Ett växande Stockholm, med en allt mer välinformerad befolkning, innebär stora utmaningar för stadens verksamheter. Trafikkontoret är en av stadens viktigaste serviceförvaltningar. Stockholmarna är vana vid att det sker ombyggnationer och att det grävs i gator. Med bra information – i god tid – anpassar de sig snabbt till nya förhållanden. Detta innebär att kommunikationen och informationen från bl a trafikkontoret kring vad som sker, varför detta sker och när det sker och beräknas sluta, är oerhört viktigt.
Det ställer krav på framförhållning. Driftportalen som nu sjösätts underlättar uppföljningen av entreprenörerna och gör det möjligt att ge snabba svar på stockholmarnas frågor när det tex gäller snöröjning, gatsopning. Arbetet med att klara partikelhalterna fortsätter – där sthlmarnas val av däck spelar mkt stor roll och vi kan också se att fler och fler tar det i beaktande när det är dags att byta.
Den offentliga miljön är en viktig del av Stockholms attraktivitet. Det ska vara tryggt och snyggt. Stockholmsvärdarna är ett vinna-vinna koncept, Food Trucks har mottagits väl av stockholmarna och förhoppningsvis får vi se fler av dem, kanske även i ytterstaden, det blir mer Open Streets och vi välkomnar idéer från stockholmarna om hur platser kan piffas upp med hjälp av grönska eller smyckas på annat sätt.
En växande stad innebär också mer transporter. Ett arbete har påbörjats tillsammans med fastighetsägare, åkare, handeln mfl för att få effektivare och tystare leveranstransporter i innerstaden, tex elbilar. Det sker inom ramen för framkomlighetsstrategiarbetet. Genomförandet av parkeringsplanen ska gå hand i hand med byggandet, inrättandet av parkeringsplatser på andra ställen än på stadens gator.
Den prekommersiella innovationstävling som genomförs i samarbete mellan trafikkontoret, Trafikförvaltningen (gamla SL), Trafikverket och Vinnova är mkt spännande och illustrerar vilken stor hjälp alla kan få av tekniken. De tre förslag som nu vidareutvecklas baseras alla på smartphones/digital tjänster för stockholmarna. Tex skräddarsydd info beroende på hur du ska röra dig i trafiken under dagen. En annan lösning innebär att du kan få tillgång till trafik- restidsinformation med hjälp av rösten. Kort sagt lösningar som underlättar för alla som rör sig i stockholmstrafiken att göra smarta val.
Ordförande,
Fokus på trafiksäkerhet är viktigt i en tät stad. En hastighetsöversyn genomförs i olika stadsdelar. Trafiknämnden skickar inom kort förslag på remiss som rör Spånga-Tensta, Hägersten-Liljeholmen och Kungsholmen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Alla som rör sig i trafiken i Stockholm måste bli duktigare på att visa respekt och hänsyn till varandra. Tillsammans kan vi fortsätta arbetet med att förbättra framkomligheten och investera i ett fortsatt växande attraktivt Stockholm.