Idag var jag i Göteborg och talade på Viktoria Swedish ITC Forum. Årets tema var hållbar mobilitet. Jag talade om de transportutmaningar som vi har i Stockholm och vad vi gör för att säkra framkomligheten. Stockholm växer men det gör inte gatuutrymmet. Ökad framkomlighet för de transport-och yteffektiva; leveranstrafik, kollektivtrafik, gående och cyklister är viktigt för att undvika trafikinfart i den växande staden. Detta är utgångspunkten i arbetet med Framkomlighetsstrategin. Målet är att andelen kollektivtrafikresor av alla motoriserade resor i högtrafik som sker i Sthlm år 2030 ska vara 80 procent. Det är ett tufft men nödvändigt mål i ett växande Stockholm.
Jag nämnde faktiskt den ironiska situationen som uppstått i Kina. Där har man gått från att vara en ledande cykelstad till att bli en stad som korkas igen av privatbilar. Detta medan vi i väst går åt motsatt håll. Med Kinas kraftiga tillväxt är situationen dock ohållbar – de måste hitta hållbara lösningar i en utvecklad kollektivtrafik och varför inte elcyklar.
En del av vår utmaning är den nödvändiga godstransporten. När vi blir fler ökar också behovet av godstransporter till butiker, restauranger. Ju mer vi beställer via nätet desto mer ökar leveranserna. För att testa moderna lösningar för godsleveranser i staden kommer vi i Stockholm att genomföra ett pilotprojekt kallad ”Off peak-leveranser”. Detta innebär att varor levereras på andra tider än just under högtrafik, såsom kvällar, nätter mm. Elfordon och andra ljuddämpande åtgärder kommer användas för att inte skapa buller för omgivningen. Varorna levereras till dockningsstationer i berörda fastigheter, där personalen kan hämta varorna på morgonen.
Läs mer här.
Ett liknande projekt planeras för Biblioteksgatan, där varor kommer att levereras till en fastighet i närheten. Därifrån kommer en elbil att leverera varorna till butikerna under särskilt utsatta tider. Alla projekt sker i samarbete med näringslivets och åkeriförtagen.
Mycket händer i Stockholm. Med framkomlighetsstrategin, cykelplanen, parkeringsplanen och den nya gods- och leveransplanen börjar vi närma oss ökad framkomlighet. För att fortsätta som om ingenting har hänt när staden har växt med över 100.000 invånare sedan 2007 och beräknas växa med minst lika mycket till de kommande 10-15 åren, det är att be om trafikkaos i Stockholm. Vi är många som sett trafikkaos i Moskva, Peking mfl storstäder. Så vill vi inte ha det i Stockholm. Därför behövs beteendeförändringar och en framkomlighetsstrategi som gör kollektivtrafiken, cyklingen och promenaden till det självklara alternativet för den stora majoriteten stockholmare.