Rekordsatsning på cykelinfrastruktur

Presenterade idag några av de ärenden som kommer på årets första trafik- och renhållningsnämnd i februari. Framkomlighetsstrategin består ju av flera delar som handlar om att prioritera de mest reseeffektiva transportslagen så att fler stockholmare väljer kollektivtrafik, gång eller cykel. I ett växande Stockholm riskerar vi att få trafikkaos om inte en ökad andelen av befolkningen väljer bort den egna bilen vid transporter. En del i detta är att fler ska välja cykel. För att detta ska bli fallet måste det bli attraktivare att cykla. Därför genomförs omfattande satsningar på att förbättra pendlingsstråken för cykel. Totalt handlar det om 400 miljoner kronor fram till 2018 och därtill kommer ytterligare 68,1 Mkr i form av genomförandet av cykelbanor på Värtavägen, Gustavslundsvägen, Perstorpsvägen/Flatenvägen  och cykelfält på avsnittet Kungsbron-Kungsgatan/Vasagatan. DN skriver om det här.

Bifogar bilder om var satsningarna görs. Det handlar om;

Strömbron ca 11.5 Mkr

Skeppsbron ca 34 Mkr

Långholmsgatan ca 16 Mkr

Götgatan ca 25 Mkr

Skanstullsbron ca 17 Mkr

Odengatan ca 17 Mkr

Värmdöv vid Danviksklippan ca 7,5 Mkr

Del va Sockenvägen ca 28 Mkr

Ågesta -broväg ca 25 Mkr

Ormkärrsvägen ca 4,5 Mkr

del av Skärholmsvägen ca 20 Mkr

Ältabergsv ca 6,5 Mkr

Bro vid Södertäljev/Korpmossev ca 5 Mkr

G:a Bromstensv ca 37 Mkr

Akallalänken ca 13 Mkr

 

Till detta kommer sk smärre åtgärder om 133 Mkr som handlar om trafiksignaler, beläggnings- och belysningsåtgärder, vägvisning, cykelparkering, serviceåtgärder, ombyggnadsåtgärder mm.