Presenterade idag några av de ärenden som kommer på årets första trafik- och renhållningsnämnd i februari. Framkomlighetsstrategin består ju av flera delar som handlar om att prioritera de mest reseeffektiva transportslagen så att fler stockholmare väljer kollektivtrafik, gång eller cykel. I ett växande Stockholm riskerar vi att få trafikkaos om inte en ökad andelen av befolkningen väljer bort den egna bilen vid transporter. En del i detta är att fler ska välja cykel. För att detta ska bli fallet måste det bli attraktivare att cykla. Därför genomförs omfattande satsningar på att förbättra pendlingsstråken för cykel. Totalt handlar det om 400 miljoner kronor fram till 2018 och därtill kommer ytterligare 68,1 Mkr i form av genomförandet av cykelbanor på Värtavägen, Gustavslundsvägen, Perstorpsvägen/Flatenvägen och cykelfält på avsnittet Kungsbron-Kungsgatan/Vasagatan. DN skriver om det här.
Bifogar bilder om var satsningarna görs. Det handlar om;
Strömbron ca 11.5 Mkr
Skeppsbron ca 34 Mkr
Långholmsgatan ca 16 Mkr
Götgatan ca 25 Mkr
Skanstullsbron ca 17 Mkr
Odengatan ca 17 Mkr
Värmdöv vid Danviksklippan ca 7,5 Mkr
Del va Sockenvägen ca 28 Mkr
Ågesta -broväg ca 25 Mkr
Ormkärrsvägen ca 4,5 Mkr
del av Skärholmsvägen ca 20 Mkr
Ältabergsv ca 6,5 Mkr
Bro vid Södertäljev/Korpmossev ca 5 Mkr
G:a Bromstensv ca 37 Mkr
Akallalänken ca 13 Mkr
Till detta kommer sk smärre åtgärder om 133 Mkr som handlar om trafiksignaler, beläggnings- och belysningsåtgärder, vägvisning, cykelparkering, serviceåtgärder, ombyggnadsåtgärder mm.