Har idag talat för medarbetarna i Stockholm Business Region. Detta är en för staden viktigt skara. I konkurrensen om talanger och kapital från världens städer så är det viktigt att vara en attraktiv stad. Attraktiviteten handlar om många aspekter, jag talade om en del av dem idag och tänkte dela med mig av detta. Det handlar om att ha örat till marken för att ha bra koll på vad som är viktigt för näringslivet och därmed för jobben och tillväxten, och örat mot världen för att ha koll på vad som gör Stockholm konkurrenskraftig.
Företagslotsens roll är en viktig service för företagen i Stockholm. Via denna tjänst kan företagen hitta rätt i ”stockholmsbyråkratin”. Arbetet med att slå vakt om och utveckla företagsområdena i Stockholm är en annan väsentlig lokal arbetsuppgift. Jag har själv möten minst en gång/år med företrädare för Företagsgrupperna. Tillståndsguiden är en ny e-tjänst som ska underlätta för företagen.
Att utveckla ett gott företagsklimat är inte bara en uppgift för medarbetarna inom SBR. Givetvis har stadens politiska lednings attityd till företagande en stor betydelse för näringslivsklimatet. Men det räcker inte med detta. Kollegorna i de andra förvaltningarna och stadens bolag måste också bidra i detta arbete. Samarbete mellan stadens olika verksamheter är därför viktigt. Vi kan inte utgå ifrån att stockholmaren/företagaren har koll på hur ansvarsfördelningarna i staden ser ut.
Att attrahera besökare till Stockholm är en annan viktig uppgift för de medarbetare som jobbar med Stockholm Visitors Board (SVB). Kongresser, turister, sportevenemang mm är ett annat sätt att marknadsföra Stockholm. Besöksnäringen sysselsätter många i vår region och många företag jobbar för att vistelsen i Stockholm ska vara bra. Det är viktigt att jobba tillsammans med företagen i Stockholm för att nå framgång och öka besöken och därmed också besöksnäringen.
Målet är ju att turisten, kongressdelegaten åker hem och berättar om hur fantastisk Stockholm är för besökare. Men det är också viktigt att vi kan förmedla hela bilden av Stockholm, det kreativa, en av världens häftigaste städer för spelutveckling, IT-klustret, Life science, miljöföretagandet. En bredare bild av Stockholm även till besökare kan ju faktiskt innebära att man blir sugen på att flytta hit.
För att vara konkurrenskraftiga är det viktigt att ”paketera erbjudandet Stockholm” på ett bra sätt. Där tror jag att vi kan ta hjälp av såväl de som inte är hemmablinda; ” Vad fick tex de som kommit hit som specialister, tack vare förbättrade möjligheter till arbetskraftsinvandring, att välja Stockholm?” ” Varför stannar de som kommit hit från andra länder kvar?” såväl som de som faktisk är härifrån – ”Varför väljer flera av de framgångsrika företagare som vi har i Stockholm att stanna kvar här i stället för att flytta till tex USA?” Varför Stockholm?
Stockholm växer idag så det knakar. Men det är inte givet att det är så imorgon. Därför är det arbete som medarbetarna i Stockholm Business Region gör mycket viktigt. Att attrahera investeringar, företagsetableringar, kompetens, kongresser, sportevenemang mm är en tuff uppgift. Just nu är många nyfikna på Stockholm, då gäller det att jobba hårt för att detta ska bestå.
Här är två bra exempel på ”paketering av erbjudandet Stockholm”.
Detta var bara en liten del av vad jag talade om idag.
/