Jag har tidigare bloggat om ett projekt som kallas ”Off peak-leveranser”, som utgör en del av de projekt som ingår i stadens leveransstrategi. Tanken är att kunna utnyttja fler av dygnets timmar för leveranser till livsmedelsbutiker och restauranger mellan klockan 22.00 och klockan 06.00.
Idag hade jag förmånen att i inviga pilotprojektet. En ny och tyst elhybrid-lastbil används i projektet. Stockholms stad har gett dispens från nattförbudet mellan klockan 22.00 och 06.00 för tunga lastbilar till denna elhybrid-lastbil under projekttiden, som pågår under två år.
Projektet är möjligt tack vare samarbetet med Lidl, Volvo lastvagnar och Svebol logistics. Lidl (vars butiker medverkar och som lagt om sina ruttbeställningar av godset), Volvo Lastvagnar (som bidrar med elhybrid-lastbilen) och Svebol Logistics (åkeriet).
Under den välbesökta invigningen intervjuade jag de berörda aktörerna och det är onekligen ett projekt som alla brinner för och många andra har ögonen på. Katarina Rosenqvist och Mikael Hemmingsen från Lidl berättade att det är fem av deras citybutiker som deltar och att projektet är viktigt för deras hållbarhetsarbete. Detta är projekt är det första av sitt slag för dem och deras tyska ägare har visat stort intresse för projektet.
Christina Eriksson, från Volvo lastvagnar, berättade lite mer om själva elhybrid-lastbilen, som återvinner bromsenergi under hela körningen. Det vill säga, bilen laddas snabbt och laddas ur i takt med bromsning och acceleration. Genom lastbilen spar de bränsle på mellan 15-20%.
Martin Svedin från åkeriföretaget Svebol Logistics berättade att de får bättre förutsättningar genom projektet. Den opålitliga framkomligheten i stadstrafiken gör att de ha fler lastbilar ute för att garantera att varorna kommer fram i tid.
Vid demonstrationen av elhybrid-lastbilen förklarades det att detta är den första lastbilen som är peak certifierad – lasthissens ljudnivå är halverad bland annat och själva golvet på hissen tystar också ner ljudnivån.
Detta är onekligen ett av de viktigaste projekten just. Många vittnar om den problematik som idag finns för åkeriföretagen vad gäller framkomlighet i Stockholms innerstad. Jag är glad för det intresse som aktörerna själva visar för arbetet med leveransstrategins olika delar. Eftersom projektet är långt – 2 år – så kan fler aktörer tillkomma under projekttiden, vilket jag hoppas sker. Det är enbart tillsammans med näringslivet, transportföretagen och forskare som vi kan hitta nya och innovativa lösningar på de framkomlighetsutmaningar som vi har. Det ska bli spännande att se hur projektet utvecklas och förhoppningsvis öka framkomligheten för Stockholms viktiga godstransporter.
/