Tillhör skolan den kreativa branschen?

Idag deltog jag i ett intressant möte i Kista. Det handlade om spel och lärandet. I Stockholm finns det tre lärarutbildningar och många grund- och gymnasieskolor. Här finns också ett av de intressantaste spelutvecklingsklustren i världen. Vi vet att en stor andel av befolkningen ägnar sig åt spel i någon form. Inte minst är det många unga som spelar dataspel av olika slag. Detta kan de hålla på med i timmar. Samtidigt finns det många exempel på att skolan har svårt att fånga intresset hos många unga. Många unga tränar upp många olika kompetenser och får kunskaper, som kanske inte ens efterfrågas av skolan.

Jag är övertygad om att det finns mycket att lära från speluppbyggnad och den pedagogik och psykologi som används av spelutvecklarna. Det finns också en del intressant forskning på området – bl a inom Karolinska Institutet. Det kommer också allt fler rön som visar att spel är bra för att hålla hjärnan igång när man blir äldre.

Vid dagens möte fick vi några konkreta exempel på hur driftiga lärare – eldsjälar – hittat sina egna metoder i undervisningen och därmed lyckats fånga intresset hos elever som tidigare varit näst intill ointresserade av skolan. De har hittat fram till eleverna genom att närma sig dem via deras egna referenser – spelvärlden. Det finns dock utmaningar i att inom ramen för dagens rätt hårt reglerade skoldag förverkliga undervisningsmodeller som går utöver det kända och vana.

Att vara lärare i dagens samhälle och dagens skola är en helt annan utmaning än vi sett tidigare. Det gäller att fånga elevernas intresse och hålla kvar det. Jag undrar om det inte är så att dagens läraryrke ställer helt andra krav på kreativitet. Det talas mycket om hur viktigt det pedagogiska inslaget är i skolan och visst är det så. Men hur många är det som talar om läraryrket som ett kreativt yrke?

Det var en tanke som slog mig idag när jag lyssnade på alla kloka och intressanta inlägg, varav många på olika sätt vittnade om att det visst finns anledning att hitta vägar för samverkan mellan de ”olika världarna – skolan och spelbranschen.

Jag undrar om dagens lärare ser sig som verksamma inom ett kreativt yrke? Och hur ser de tre lärarutbildningarna på läraren som ett kreativt yrke? Det vore intressant att veta.

Om man ska döma av det eftersnack som var – och det faktum att många dröjde sig kvar för att tala vidare – så fungerade mötet som ide- och tankeväckare. Förhoppningsvis kommer det en kreativ fortsättning på detta! Att det uppstår fler länkar mellan skolan och spelbranschen. För här borde det finnas god potential med tanke på vad som redan finns i Stockholm.

//