Test av lastplatssensorer för pålitlig leveranstrafik

Framkomlighet är viktigt i det växande Stockholm. Det arbete som vi gör i staden för att öka framkomligheten för kollektivtrafiken, gångtrafikanter och cyklister men även för leveranstransporter gynnar alla. När Stockholm växer ökar efterfrågan på leveranstransporter av varor till butiker, privatpersoner och restauranger.

Varuleveranser behöver med andra ord komma fram. Stockholms trafikkontor startade nyligen ett pilotprojekt, tillsammans med Showpark AB, där lastplatssensorer ska möjliggöra för förare att identifiera lediga lastplatser. Ett antal sensorer har grävts ned under asfalten på Apelbergsgatans lastplatser, där de ska känna av om ett fordon befinner sig på lastplatsen. Sensorerna skickar information till en sändare och vidare till en mobilapplikation som ger chauffören en överblick av lastplatserna på gatan. Dessa sensorer är väl gömda. Jag testade själv att stå på själva sensorn för att se om den fungerade. Viktresultatet var -inget utslag kan jag meddela.

I projektet ingår också ett samarbete med KTH, som utvecklar en applikationslösning på webben där användaren själv kan markera om lastplatser är upptagna. Den ska innehålla en fotofunktion som gör att eventuella felparkerade bilar kan fotas av distributören och skickas till parkeringsövervakningen. Båda systemen kommer att presenteras för parkeringsövervakningen som också skulle kunna få tillgång till tjänsten och därmed underlätta övervakningen av lastplatser.

De som följer mig på bloggen vet att jag verkligen gillar teknikutveckling och innovationer. Kommuner kan spela en viktig roll i detta sammanhang. Det gör Stockholm i bla detta projekt. Jag har ingen beröringsskräck vare sig gentemot univetsitet, privatpersoner eller företag. Därför lyfter jag gärna fram, och uppmuntrar gärna samarbeten som detta, det är viktigt och en nödvändighet. Det är endast genom samarbeten med forskning och innovatörer som vi kan nyttja den teknik som finns – och som är på väg fram – för att kunna utveckla samhället och lösa de utmaningar som finns.

Testet, Innovativ parkering, pågår till 30 april 2015 är det tänkt. Ni kan läsa mer om projektet här samt lyssna på Radio Stockholms inslag, där jag intervjuades om projektet, ca 1:12:58 in i här,
/

20140811-204752-74872400.jpg