Beslut om garage viktig fråga i ett växande Stockholm

Imorgon onsdag är det sammanträde med Stockholm Parkering. På agendan står ett antal viktiga garageprojekt. Dagens Nyheter skriver om det i dagens tidning.
Tack vare det historiska beslutet om Framkomlighetsstrategin finns det en tydlig inriktning för arbetet med att öka framkomligheten i ett växande Stockholm med begränsade gatuutrymmen. Här ingår bl a Parkeringsplanen , vars syfte är att få bukt med de framkomlighetsproblem som uppstår när exempelvis bussar fastnar i köer på grund av dubbelparkeringar, leveransfordon som inte kommer intill fastigheten utan tvingas dubbelparkera och så vidare.
Bilarna kommer att finnas kvar och då behövs det alternativ till gatuparkeringar. Därför har alliansen inlett ett arbete med att öka antalet garage och därmed öka framkomligheten på stadens gator.

Tidigare i våras berättade jag om planeringen för 14 nya parkeringsgarage i Stockholm. På Stockholm Parkering AB:s styrelsemöte finns förslag på att utreda tre nya garage.
Det första parkeringshuset föreslås vara i Norra Djurgårdsstaden där Fortums tidigare naftalager i området kan konverteras till mellan 500 och 800 underjordiska parkeringsplatser.
Det andra parkeringshuset ligger i den nya stadsdelen Årstafältet , som ger möjlighet till 300-400 parkeringsplatser med eventuell möjlighet till utökning.
Det tredje är ett underjordiskt parkeringshus vid Västra Valhallavägen som ger möjligheten till cirka 400 parkeringsplatser.

Totalt handlar det om cirka 1600 p-platser i områden som vi vet behöver parkeringsgarage och där eet finns brist på parkeringsplatser.

Jag hoppas att den nya stadshusmajoriteten inser att detta är viktiga satsningar för Stockholm och framkomligheten. Jag säger detta väl medveten om att både Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill stoppa bilar ibland annat innerstaden och vill hindra viktiga infrastrukturprojekt såsom Förbifarten. Frågan är vad detta innebär för bilister, åkeriföretag, hantverkare med mera ifall deras bilfientliga inställning leder till färre parkeringsgarage.

För oss handlar framkomlighetsstrategin och parkeringsplanen om att se till att framkomligheten ökar för alla. Vi inser att bilen behövs även i framtiden men i en växande stad med begränsat gatuutrymme så riskerar det att bli totalkaos om alla väljer att åka bil i Stockholm alla dagar om året. Därför har vi satsat på att öka attraktiviteten för att åka kollektivt , cykla och . Den sistnämnda strategin – gångplanen – bordlades på förra trafiknämnden av den nya majoriteten. Det kommer onekligen att bli spännande att se hur de kommer att förvalta det gedigna arbete som lagts ner på framkomlighetsfrågan.
/