Falu Frigymnasium har öppet hus den 25 april för att dela med sig av sina erfarenheter. Stefan Löfven – jag är övertygad om att du skulle tas emot med öppna armar om du besökte Falu Frigymnasium, eller för den delen någon av de andra friskolorna som har fått SIQs utmärkelse Bättre Skola. Eller varför inte besöka Kim Lagerquists Pysslingen.
”Jag vill att du ska veta att ingenting av det ni nu säger eller gör gagnar barnen.” Så avslutar Kim Lagerquist, verksamhetschef på Pysslingen sitt öppna brev till statsministern i dagens Aftonbladet. Jag kan inte annat än hålla med henne. Det är en debattnivå och retorik ovärdigt ledande politiker som vi fått höra snart sagt dagligdags de senaste åren.
Jag har precis kommit till kontoret efter att ha varit på utdelningen av 2016 års utmärkelse Svensk Kvalitet. Det var ett litet företag C 2 Management som fick utmärkelsen. SIQ har inte bara denna utmärkelse utan det finns en även för skolan. Falu Frigymnasium fick utmärkelsen 2016 och andra friskolor har fått den före dem.
Tänk om den svenska skoldebatten handlade om kvalitetsutveckling.
Tänk om fler kommunala och fristående skolor sa – ”Nu ska vi minsann delta i SIQs Bättre skola för att förbättra vår verksamhet”.
Tänk om utbildningsministern sa ”Ambitionen måste vara att en majoritet av landets skolor, oavsett huvudman, satsar på att få utmärkelsen Bättre skola”. Utbildningsdepartementet är ju trots allt med och finansierar verksamheten, ”med syftet att stödja utvecklingen av det systematiska kvalitetsarbetet inom både förskola och skola”. När hörde du någon av de tre utbildningsministrarna tala om detta?
Eller tänk om landets statsminister sa; ” Vad kul att en friskola åter har fått utmärkelsen Bättre Skola. Nu tänker jag besöka Falu frigymnasium och det tycker jag att många andra också ska göra, skolföreträdare såväl som politiker. Ska vi vända utvecklingen så måste vi bortse från huvudmannaskapet och lära av de framgångsrika.”
Men det säger han inte. I det debattklimat som råder i Sverige idag så lägger ledande politiker sin kraft på att motarbeta friskolor. Det spelar ingen roll om de levererar bra resultat, om föräldrar, elever och medarbetare är nöjda. 85 procent av alla grundskoleelever går i kommunala skolor. Köerna till friskolor består av hundratusentals elever. Borde inte ledande politiker fundera på vad det beror på?
Men allmänheten ser att den svenska skolan har problem; det saknas lärare, få vill utbilda sig till lärare, resultaten i skolan är inte tillräckligt bra, rektorer byter jobb alldeles för ofta, skolpolitiker lägger sig i detaljer i skolverksamheten och drar därmed undan mattan för ledarskapet i skolan, lärare skyller på att de har ”fel elever” i stället för att ha höga förväntningar på alla elever oavsett bakgrund. Listan kan göras lång. Men retoriken från politiken handlar om rörelsemarginalen, inte om skolans verkliga utmaningar.
Förresten – Falu Frigymnasium har öppet hus den 25 april för att dela med sig av sina erfarenheter. Stefan Löfven – jag är övertygad om att du skulle tas emot med öppna armar om du besökte Falu Frigymnasium, eller för den delen någon av de andra friskolorna som har fått SIQs utmärkelse Bättre Skola. Eller varför inte besöka Kim Lagerquists Pysslingen. Hon kan säkert också se till att du kan få träffa kollegan från Vittra Vallentuna, som fick utmärkelsen 2015.
/