Den svenska skolan är i förtvivlat behov av arbetsro och behöver fokusera på det som är det viktigaste för såväl elever som för Sverige – att förmedla kunskaper. Sätt upp tydliga kunskapsmål och låt många blommor blomma för att dessa mål ska uppnås. Och utvärdera sedan alla skolor, oavsett huvudman, skolorna utifrån förmågan att förmedla kunskaper till alla barn, oavsett hur de är klädda och oavsett var de kommer ifrån. Har utbildningsministern aldrig reflekterat över hur det kommer sig att friskolor som profilerar sig som kunskapsfokuserade med honnörsord som ordning och reda har över hundratusen elever i kö?
Är klädseln viktigare än kunskap?
Sverige är ett intressant land. Vi har under många år hävdat att Sverige har en målstyrd skola. Även om vi egentligen inte har några tydligt utpekade nationella kunskapsmål. Nåväl. Det borde alltså vara fokus på VAD i skoldebatten. Men den nuvarande regeringen duckar i stort sett i VAD-frågan, även om Skolkommissionen har gjort några försök att tydliggöra målen. Samtidigt har regeringen anlitat en annan utredare som kommit fram till att det inte går att mäta kvalitet i skolan. Vän av ordning undrar då – Hur ska vi då kunna klara det som många anser vara viktigt – att säkerställa att skattebetalarnas pengar används på ett effektivt sätt? För det kan väl inte bara handla om att pengarna går åt och att resultatet är oväsentligt?
Skoldebatten är otroligt fokuserad på HUR saker ska göras. Och detta i detalj, in på bara kroppen uppenbarligen. Det senaste från utbildningsministern är att skolledare och huvudmän uppenbarligen nu ska göras ansvariga för att se till att det blir rätt blandning av elever i varje skola. Detta ska kunna genomföras utan att det fria skolvalet hotas enligt ministern. Riktigt hur detta skulle gå ihop kunde han dock inte förklara i söndagens Agenda.
Jag hörde ett nyhetsinslag på radion imorse som handlade om att det var svårt att rekrytera skolledare. Är det någon som är förvånad med tanke på den politiska debatten? Vilken handlingsfrihet får hen jämfört med i många andra jobb?
Nej snälla politiker, sluta fokusera på bisaker. Den svenska skolan är i förtvivlat behov av arbetsro och behöver fokusera på det som är det viktigaste för såväl elever som för Sverige – att förmedla kunskaper. Sätt upp tydliga kunskapsmål och låt många blommor blomma för att dessa mål ska uppnås. Och utvärdera sedan alla skolor, oavsett huvudman, skolorna utifrån förmågan att förmedla kunskaper till alla barn, oavsett hur de är klädda och oavsett var de kommer ifrån. Har utbildningsministern aldrig reflekterat över hur det kommer sig att friskolor som profilerar sig som kunskapsfokuserade med honnörsord som ordning och reda har över hundratusen elever i kö? Det ligger mycket i det som Gabriel H Sahlgren skriver i GP.
/