Friskolor gör skillnad – för lärare

För 30 år sedan beslutade riksdagen om en friskolereform som skapade möjlighet för rik som fattig att välja skola, skolpengen följer eleven. Idag är det över 400.000 elever som går i fristående förskolor, grund- och gymnasieskolor runt om i landet.

 

Reformen har också gjort det möjligt för lärare att förverkliga sin dröm att starta en friskola. Forskning visar också att en etablering av en friskola i en kommun har medfört att kommunala skolor presterar bättre. Under sommaren kommer vi att presentera ett antal exempel på hur friskolereformen har en positiv påverkan för såväl kommunala verksamheter, lärare, föräldrar som elever. Vi börjar vår sommarserie med en lärarröst:

 

”I de friskolor jag har arbetat på uppmuntras du av både rektor och kollegor att testa nytt i undervisningen. Du har möjlighet att forma din undervisning och behöver inte vara rädd att göra fel.” Så säger Maja Hessle lärare, och även tidigare elev på Broholmskolan i Lidköping.

Läs hela intervjun med henne här: ”I en friskola är ramarna mjukare”

 

Du har väl också noterat att de som jobbar i friskolor trivs bättre än de som jobbar i kommunala skolor?
– 66 procent av lärare i friskolor är nöjda med sitt arbete jämfört med 55 procent i kommuner
– Sex av tio lärare i friskolor anser att närmaste chef har en god förmåga att hantera mobbning, trakasserier liknande arbetsmiljöproblem
– En majoritet lärare, i friskolor såväl som kommunala skolor, är nöjda med deras möjligheter att påverka hur arbetsuppgifter genomförs

Du hittar Svensk Kvalitetsindex Jobbhälsoindex här.  

Vi utvecklar resultaten i Jobbhälsoindex i den här debattartikeln i Hallandsposten.