Går det att vända en skolas negativa utveckling?

Vad kännetecknar en framgångsrik skola? Hur vänder man en negativ utveckling på en skola? Dessa relevanta frågor borde det vara stort intresse för i skoldebatten och de goda exemplen uppmärksammas så att fler kan lära sig. Genom att se hur de framgångsrika gör kan verksamheter utvecklas. Det är en väl beprövad metod som används inom många områden men är inte särskilt väl utvecklad i skolans värId. Det kan kanske bero på att det inte finns så mycket svensk forskning som fokuserat just på detta område.

I våras publicerade tre forskare från Handelshögskolan i Stockholm en artikel i School Effectiveness and school improvement där de presenterade en studie av hur skolor i kris kan vända en negativ utveckling. De har studerat samtliga Sveriges lågpresterande högstadieskolor och hur de jobbar för att vända utvecklingen. Studiens resultat är mycket intresset och visar att det inte finns en quick fix. Omständigheterna är olika och tillvägagångssättet måste givetvis anpassas efter förutsättningarna men studien visar att det finns tre huvudvägar för framgång. Forskarna delar upp dessa enligt följande:

Gräsrotsväg – lärarna intensifierar sitt samarbete och rektorn lägger större vikt vid elevernas resultat

Toppstyrd – huvudmannen stöttar skolan genom uppföljning och resultatanalys och rektorn engagerar sig mer i elevernas lärande

Fokus på systematiskt kvalitetsarbete – huvudmannen förbättrar sitt systematiska kvalitetsarbete och lärarna höjer sina förväntningar på eleverna.

Resultaten understryker vikten av ledarskapet i skolan och ledarskapet hos huvudmannen. Detta borde också leda till en tankeställare hos de skoldebattörer som föraktfullt talar om systematiskt kvalitetsarbete i skolan. På Handelshögskolans webb finns intervjuer med en av forskarna kring resultaten. Du kan se dem här.

Jag har inte sett att det har refererats till denna intressanta forskningsstudie i någon riksmedia. Kan det verkligen vara så att vare sig SR, SvT, DN, SvD, Expressen, Aftonbladet eller TV4 är intresserade av resultatet från denna studie, mot bakgrund av hur mycket de fokuserar på skoldebatten.  Men detta är ingen specifik friskolefråga utan handlar om hur hela skol-Sverige ska kunna lära av varandra.  Och det borde ju vara än viktigare att uppmärksamma. /