I veckan har Läroplansutredningen överlämnat sitt förslag. Det är ett dokument på över 900 sidor. De som nu jobbar med skolfrågor kommer att ha fullt upp under de kommande månaderna för att besvara remisser på Betygsutredningen, Läroplansutredningen och snart kommer dessutom fler utredningar.
Jag har inte hunnit ta del av hela förslaget till ny läroplan men jag har läst sammanfattningen. Det är många förslag som verkar gå åt rätt håll. Nu återstår det att se hur den tas emot av remissinstanserna.
De som läst mina blogginlägg tidigare vet att jag har skrivit kritiskt om Skolverkets stödjande material, till exempel när det gäller läsa, skriva räkna garantin. Läroplansutredningen tar upp frågan om det stödjande materialet och jag kan inte låta bli att ta med texten från sidan 26 i utredningen, på denna sida.
” I dagsläget finns en stor mängd stödjande material på Skolverkets webbplats vilket vi ser som problematiskt. Det är svårt att hitta och navigera bland materialen och att få en överblick av vilka stöd som finns. Ibland är kopplingarna till läro- och kursplanerna tydliga, men ibland inte. Flera material är också daterade och deras forskningsförankring verkar vara av varierande kvalitet. Mot denna bakgrund gör vi bedömningen att regeringen bör se till att de stödjande material som Skolverket har tagit fram ses över vad gäller omfattning, aktualitet, relevans, kvalitet, vetenskaplig förankring och tillgänglighet. Syftet bör vara att säkerställa att materialen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, att minska och samla stödet samt att undersöka vilken typ av stöd som är motiverat. När en ordentlig rensning är genomförd och inaktuella material är avvecklade eller uppdaterade behöver man, förutom att upprätthålla en stringent ordning för de stödjande materialen, koppla dem till läroplanerna inklusive kursplanerna så att materialen är lättillgängliga för de som ska använda dem.”
Tydligare kan knappast en kritik framföras – och här gäller det alltså den myndighet som har ansvar för att styra och stödja den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen.