I helgen var det en bra artikel i DN om Essingeleden och dess slitna konstruktioner. Det är ingen nyhet att Essingeleden behöver renoveras, men det är ack så viktigt att lyfta fram frågan om Stockholms sårbara infrastruktur. Alla som rör sig i trafiken vet hur oerhört sårbart systemet är . Vi kan inte vänta längre med att bygga nya vägar som ska avlasta Sveriges mest trafikerade väg. Nödvändiga reparationer har länge lagts på is eftersom det är idag är helt omöjligt att stänga av Essingeleden för trafik. För mig är det helt obegripligt att, som vänsterpartierna, säga nej till Förbifart Stockholm och på så sätt bädda för totalt trafikkaos den dagen då Essingeleden inte längre håller. Varuleveranser, sjuktransporer och bussar går också på vägar. Än mer obegripligt är det att (s) ställer upp på mp-v spelet kring Förbifarten.
På samma team kan dessutom konstateras att Miljöpartiet fullkomligt struntar i hur skattepengar används. Det är inte seriöst att ett parti som aspirerar på regeringsmakten säger att det är helt okej att en miljard kronor, av skattebetalarnas pengar, går förlorade om det blir ett nej till Förbifarten i den föreslagna folkomröstningen 2012. Enligt Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Karin Svensson Smith händer det att fel beslut fattas och då är det enligt henne bättre att inse det och gör om istället för att fortsätta att göra fel. 80% av stockholmarna tycker att Förbifarten behövs. Jag befarar att om mp,v får möjlighet att genomföra sin folkomröstning (vilket alla kan sätta stopp för genom att inte ge dem chansen vid höstens val) så kommer de att vrida till resultatet så att det kan tolkas som ett nej. Att bygga Förbifart Stockholm kommer aldrig att vara ett fel beslut. Det behövs både vägar och spår i Stockholm.
/