Valår är enkätår

Varje valår brukar ett stort antal föreningar göra enkäter till partierna – att publiceras i valrörelsen. Naturskyddsföreningen i Stockholm och i Söderort har gjort en enkät som jag nu har svarat på för moderaternas räkning. Enkäten är i form av ja och nej alternativ. Det går inte att svara på det sättet med dessa frågor varför jag vill delge alla det svar som vi nu har gett. Mina svar är med kursiv text.

Enkät till alla politiska partier i Stockholms stadshus

 Vad av följande kommer ert parti att verka för genomförande av under mandatperioden 2010-2014

 1.      År 2003 åtog sig Stockholms stad gentemot Länsstyrelsen att skydda nedan angivna områden som naturreservat senast år 2013. Vårt parti kommer att verka för beslut om naturreservat för dessa områden under mandatperioden 2010-2014.

 □ Ja                □ Nej             □X Avstår     □ Delvis (kryssa vilka)

Beslutet togs av den förra majoriteten. Vi vill inte låsa oss i denna fråga just nu därför avstår vi från att svara på frågan. Den nya ÖP bör ses i detta sammanhang.

                                                       □ Kyrkhamn-Lövsta

                                                      □ Norra Djurgården

                                                      □ Södra Djurgården

                                                      □ Årstaskogen-Årsta holmar

                                                      □ Älvsjöskogen

                                                      □ Rågsveds friluftsområde

                                                      □ Fagersjöskogen

 

2.      Ett tydligt regelverk införs för kompensation för ianspråktagen park- eller naturmark som innebär att bebyggd park- eller naturmark ersätts med minst likvärdig park- eller naturmark och att kvarstående park- eller naturmark får konkreta förbättringar både när det gäller naturvärden och rekreativa värden.  

□ Ja   □ Nej    □ Avstår

Vi har regler kring kompensation och den nya ÖPn hanterar dessutom dessa frågor. Vi har sagt att vi ska etablera nya parker i staden och dessutom ska ett träd planteras/nybyggd lägenhet. Således går det inte att svara ja eller nej på denna frågeställning. Grönområden och parker är viktiga i Stockholm. Det är därför som vi tydligt säger att det ska byggas på redan exploaterad mark.

 

3.      De i trafiknämnden antagna cykelplanerna för Stockholms innerstad och ytterstad ska genomföras inom en 10-årsperiod med ett tydligt uppsatt delmål under mandatperioden 2010-2014 och minst tre övervakade cykelparkeringar ska inrättas i Stockholms innerstad under mandatperioden 2010-2014. 

□ Ja   □ Nej    □ Avstår

Trafikkontoret har fått i uppdrag att ta fram nya cykelplaner och då ska det vara en sammanhållen cykelplan för inner och ytterstaden. Inte som dagens separata. Således går det inte att svar ja eller nej på denna fråga.

 

4.      Potentialen för utnyttjandet av Stockholms tak för utvinning av solenergi och för anläggning av så kallade ”gröna tak” utreds och mål och en konkret handlingsplan för att på detta sätt utnyttja stadens tak upprättas. 

□ Ja   □ Nej    □ Avstår

Frågan har varit uppe i kommunfullmäktige i form av en motion från miljöpartiet, som har avvisats. Vi menar att det finns andra mer kostnadseffektiva åtgärder som man kan vidta för att minska miljöpåverkan.

 

5.      Stockholms kommunala fastighetsbolag ska införa energimätare för vatten, värme respektive el i alla bostäder som visar aktuell energiförbrukning för bostaden. Debiteringen ska ske efter mätarnas faktiska antal ackumulerade kWh. 

□ xJa   □ Nej    □ Avstår

Detta är en fråga som vi tagit initiativ till och drivit under mandatperioden. Hyresgästföreningen motsätter sig dock individuell mätning men förhandlingar pågår mellan hyresgästföreningen och stadens bostadsbolag. I Norra Djurgårdsstaden är individuell mätning ett krav för nya bostäder. I samband med renoveringen av bostäderna i miljonprogramsområdet, (Järva-lyftet) så kommer också individuell mätning att installeras.

 

6.      Projektet Förbifart Stockholm skrotas.

 □ Ja   □x Nej  □ Avstår

Absolut inte. Det är oerhört viktigt projekt. Om det inte fullföljs så kommer det att bli trafikinfarkt i regionen. Essingeleden är överbelastad och en växande region behöver varuleveranser och kollektivtrafik mm.

 

7.      I ett riksdagsbeslut 2006 fastslogs att inriktningen bör vara att 25% av den offentliga konsumtionen av livsmedel skall avse ekologiska livsmedel 2010. Vårt parti kräver att (kryssa): 

         □ minst 25% av livsmedelskostnaden ska gälla KRAV-märkta livsmedel vid upphandling av mat till skolor, förskolor, äldreomsorg och personalmatsalar i Stockholms stad

         □ alla skolor i Stockholms stad ska servera enbart vegetarisk mat minst en gång i veckan

         □ xInget av ovanstående

         □ Avstår

I stadens miljöprogram har vi kravet 15%. Miljöprogrammet gäller tom 2011 och ska sedan förnyas. Vilken nivå som vi då kommer att landa på kan vi inte säga nu. Redan idag har många skolor ett vegetariskt alternativ varje dag.

 

8.      Nuvarande förslag avseende ombyggnation av Slussen revideras och ersätts av ett förslag som ger mer och bättre utrymme för fotgängare, cyklister och spårbunden trafik. 

□ Ja   □ XNej    □ Avstår

Det förslag som finns nu ger radikalt bättre utrymme för cyklister, gående. Finns ingen anledning att omarbeta det ytterligare. Det finns också planering för spårbuden trafik i förslaget.

  

9.      Följande tre åtgärder inom miljöpolitiken i Stockholms stad kommer vårt parti att prioritera under mandatperioden 2010-2014? (Beskriv med totalt max 30 ord.) 

         1.Luftkvaliteten – att leva upp till EU-direktivet för luftkvalitet. 

         2.Värna grönområden och rusta upp stadens parker samt plantera fler träd. 

         3.Hållbar tillväxt i Stockholm i form av bl a nya miljöprofilområden som Norra Djurgårdsstaden, Västra Liljeholmen och miljonprogramsområdena. Det inbegriper också ett förverkligande av det unika 100-miljarderspaketet för infrastruktur där hälften av investeringarna går till spår och hälften till vägar. I detta paket finns också cykelbaneinvesteringar. Paketet är mycket viktigt för en väl fungerande region och för miljön.