DN om kollektivtrafik på vatten

DN hade en intressant ledare om kollektivtrafiik på vatten idag. Visst finns det många som anser att det är en bra idé, och jag tillhör definitivt den skaran. Men det gäller att det faktiskt också är konkurrenskraftigt i skarpt läge. Därför är tanken att tillåta högre hastighet för linjetrafik intressant, men det behövs också att denna linjetrafik på vatten kan ansluta på ett bra sätt till annan kollektivtrafik. Stockholmare har en bristvara – tid! Så om kollektivtrafiik på vatten ska vara ett intressant alternativ så måste det gå snabbt och vara sammanlänkad med övrig kollektivtrafik. Därför är initiativet att SL-kortet ska gälla även för Waxholmsbolagets trafik på sträckan Lidingö,Nacka strand , Nybrokajen ett utmärkt inbitiativ. Det leder förhoppningsvis till en utökning och till ett bättre helhetsperspektiv i planeringen för kollektivtrafik såväl på spår, vägar som på vatten. 

När det gäller utformningen av nya Slussen så finns det med direktiv om att det ska planeras för kollektivtrafik på vatten och anslutningar vid Slussen. De nya båthållplatserna som Stockholms hamnar har inräåttat, där jag invigde den första för några veckor sedan, är också ett steg på vägen mot bättre trafikförutsättningar på vattnen runt Stockholm. 

/