På Hamnstyrelse i morse beslutade vi att sälja dotterbolaget Stockholms Hamnentreprenad AB till Peab. Frågan har varit aktuell under många år. Men den tidigare majoriteten såg hellre att bolaget hämmades in sin utveckling än såldes eller avknoppades. Som helägt dotterbolag till Stockholms Hamnar har företaget nämligen tvingats att tacka nej till många externa jobb. Det är glädjande att företaget nu får möjlighet att utvecklas på ett helt annat sätt än vad som har varit möjligt hittills. Affären innebär också att Stockholms Hamnar renodlar sin verksamhet.
Naturskyddsföreningen, IVL Svenska Miljöinstitutet, Stockholms Byggmästereförening, Återvinningsindustrierna, KTH, Fortum, Sveriges Åkeriföretag deltog vid ett rundabordsamtal om förslaget till miljöprogram som jag bjudit in till. Anslutningen och konstruktiva och bra synpunkter visar att det finns ett stort intresse för Stockholms miljöarbete. Programförslaget är nu på remiss internt i staden men jag tycker att det är viktigt att vi får synpunkter från andra håll än från stadens olika verksamheter.
Olika miljöbilsdefinitioner har fått stor uppmärksamhet i media. Jag har i ett öppet brev uppmanat regeringen att skapa reda i miljöbilsförvirringen. Stockholm stad har anpassat sin miljöbilsdefinition har anpassat sin miljöbilsdefinition till Vägverkets för att minska förvirringen på området. Tyvärr har detta inte hjälpt eftersom regeringen valt att hålla sig med en miljöbilsdefinition för miljöbilspremien och en annan för trängselskatten. För stockholmarna är detta ett agerande som är mycket svårt att förstå. Om det vore så att staden kunde påverka denna förvirrade situation så skulle vi göra det. Men tyvärr är det inte vi som äger frågan utan regeringen. Det är de som måste skapa reda i miljöbilsförvirringen. Läs pressmeddelandet