Trafikverket om dubbdack – igen

Idag har Trafikverkets generaldirektor tydliggjort verkets installning i fragan om dubbdack. Den foljer har.

Trafikverkets rekommendationer om vinterdäcksanvändning
kvarstår
Trafikverket (tidigare Vägverket) har i några år haft
rekommendationer angående vinterdäck. Vid förra veckans
trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand presenterades ett underlag,
”Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av
antisladdsystem (ESC)”.

– Presentationen behandlade endast effekter på trafiksäkerhet. Den
hälsopåverkan som användning av dubbade vinterdäck ger upphov till
diskuterades inte, vilket naturligtvis var olyckligt, säger
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Vid presentationen av studien presenterades vikten av att äldre bilar
använder dubbade vinterdäck men också att antisladdsystem är mycket
viktiga ur säkerhetssynpunkt.

Användning av dubbade vinterdäck ger upphov till både lite grövre och
ultrafina slitagepartiklar. Partiklar, från ca 1 upp till ca 10
mikrometer i diameter, har framförallt negativa hälsoeffekter på
människor med luftvägsproblem. Akuta luftvägsbesvär med
sjukhusinläggningar som följd av förhöjda koncentrationer av dessa
partiklar i omgivningsluften drabbar årligen ett mycket stort antal
personer. Vetenskapliga data som tyder på en ökad dödlighet förorsakad
av dessa partiklar finns också.

De ultrafina partiklar som också bildas vid dubbdäcksanvändning är
antagligen farligare och bidrar till att antalet dödsfall till följd av
luftföroreningar ökar. Utöver betydande påverkan på luftkvaliteten i
våra tätorter ger dubbade däck dessutom upphov till mer buller än
odubbade. Även buller utgör ett hälsoproblem och på senare tid har
forskare börjat koppla även buller till hjärt- kärlsjukdomar.

-Trafikverket måste väga samman trafiksäkerhet, miljö- och
hälsoeffekter och framkomlighet då vi kommunicerar kunskaper som
växer fram. Vi måste sträva efter att uppnå samtliga trafikpolitiska
mål och för att göra det måste avvägningar göras. För att luftkvaliteten
i våra tätorter ska bli rimligt bra och för att människor inte ska blir
sjuka och dö av partikelförorenad luft måste användningen av dubbade
vinterdäck minska. Det kan också vara rimligt att införa lokala förbud
mot dubbade vinterdäck där luftkvaliteten är mycket dålig, säger Gunnar
Malm.

Trafikverkets rekommendationer angående vinterdäck är liksom tidigare
att om man har en nyare bil utrustad med antisladdsystem kan man med
fördel använda dubbfria vinterdäck av nordisk modell. Har man däremot
en bil utan antisladdsystem och avser att använda den regelbundet bör
man använda bra dubbade vinterdäck och dessutom överväga att låta bilen
stå när det är riktigt halt. Observera att eventuella förbud mot
dubbdäck naturligtvis gäller.

För ytterligare information:
Generaldirektör Gunnar Malm, Trafikverket, tel 0243 – 751 40