Tisdags morse arrangerade Stockholm Business Region ett frukostmöte med bl a Jan Westerhoud, chef för Hutchison Ports i Norra Europa. Det var ett välbesökt möte. Det är tråkigt att investeringen i Norvik i media ofta beskrivs i ett kortsiktigt perspektiv och i konflikttermer. Hutchison har sedan några år ett samarbete med Stockholm stad och Stockholmshamnar och bedriver containerverksamhet i Frihamnen och planerar att driva containerverksamheten i hamnen i Norvik, Nynäshamn. Jan Westerhoud beskrev på mötet varför HPH, en av världens största aktörer, är intresserad av bedriva verksamhet i Stockholmsregionen inom det över världen snabbt växande containerområdet.
Enligt dem är stockholmsregionen mycket intressant av flera skäl, det är en växande region vilket ger en växande marknad för transporter. Idag går en förhållandevis liten andel av varutransporterna som ska till stockholmsregionens marknad sjövägen till regionen. Mycket av varutransporterna kommer idag från västkusten, något som enligt HPH inte är hållbara transportvägar eftersom mycket av containerttransporterna går per väg.
I en framtid kommer det bli mycket viktigare, och ett krav från kunderna, att transporterna är miljömässigt hållbara. Då handlar det om sjötransporter med allt större fartyg till hamnar så nära avsättningsmarknaden som möjligt. Det är bl a i det perspektivet som naturhamnen i Norvik är så intressant. Kort inseglingsled, nära till marknaden och bra logistikläge.
Det skulle inte skada om samtalet om Norviksudden hade ett lite längre perspektiv. Vi talar om en utveckling på minst 50 år framåt i tiden. Hamnen i Norvik är en viktig puzzelbit för en hållbar utveckling av Mälardalsregionen och för Sverige i dess helhet.
/