Det talas ofta om vikten av kollektivtrafik och framkomlighet för den. Och visst är det viktigt. Kunskapen är god om hur många som åker tunnelbana, buss, cyklar mm. Samtidigt har vi en dålig kunskap om andra leveranser i form av varor och gods. Det är lite märkligt mot bakgrund av att varuförsörjningen minst sagt är en viktig del i logistiken i en storstad. I takt med att Stockholm växer blir utrymmet trängre och därmed ökar behovet av logistik. Det är skälet till att trafikkontoret har fått i uppdrag att jobba med stomnätsstrategi för stadens gatunät. Det handlar om var kollektivtrafiken ska gå, var utryckningsstråken ska finnas, cykelstråk och hur persontrafiken ska hanteras och inte minst hanteringen av varuleveranser.
Till detta ska läggas uppdraget till trafikkontoret att jobba med en analys av godsflödena i staden. Citylogistik blir allt viktigare och logistiken handlar om att få effektivare transporter med mer välfyllda fordon. Men det handlar också om att faktiskt ta reda på mer kring hur varuleveranserna fungerar idag och om det kan behövas omlastingplatser mm. Vi behöver en godsstrategi i den växande storstaden.
Detta talade jag bl a om vid ett seminarium som Näringsdepartementet, SKL och Stockholm stad arrangerade under tisdagen. Inom EU blir detta en allt hetare fråga och infrastrukturministerns deltagande vid seminariet visar också att frågan är viktig även för den svenska regeringen.
/