Stockholm och Oslo tillväxtregioner

Idag har jag varit på Voksenåsen i Oslo och talat på ett gemensamt seminarium om tillväxtaxeln Stockholm Oslo. Vi vet att Stockholm växer snabbt men det gäller även Oslo. Infrastruktur är en viktig förutsättning för utbyte mellan städer och länder. E18 blir bättre och bättre även om många tycker att det går långsamt och spårkapaciteten mellan Stockholm och Oslo har en del i övrigt att önska. Men utvecklingen går åt rätt håll. På seminariet medverkade Sveriges Handelsminister – eller frihandelsminister som hon vill kalla sig – Ewa Björling och den norske handelsministern Trond Giske.

Ewa passade på att ha ett separat möte med sin kollega för att diskutera de handelshinder som märkligt nog ännu kvarstår mellan Sverige och Norge. Hon var nöjd med mötet så nu återstår att se vilka konkreta resultat det leder till.

En del slående fakta kunde jag förmedla till auditoriet. Norge investerar tex dubbelt så mycket i Sverige som i Norge och Danmark tillsammans. Längs den sk Nordiska Triangelns tre sidor (triangeln Stockholm, Oslo, Köpenhamn) bor 8,4 miljoner av Sveriges och Norges samlade befolkning om 13,5 miljoner människor, eller med ett annat mått 80% av Sveriges befolkning och här produceras 80% av landets BNP. Av Sverige och Norges 105 universitet ligger 46 längs korridoren Stockholm Oslo.

Vi vet att det är många svenskar som jobbar i Norge och inte minst i Oslo-området. Innovations- och forskningsområdena är liknande i båda länder, life science och energi är viktiga områden. Genom en bättre utbyggd infrastruktur och en öppenhet mellan storstadsregionerna så kan vi med all säkerhet komma att få se en intressant utveckling över landsgränserna framöver. Näringslivet  i båda länderna har uppenbarligen dragit den slutsatsen.

Dagen avslutades med att jag talade på Liljeholmens företagsgrupps årsmöte. Liljeholmen genomgår just nu en spännande förändringsprocess med bla Europas första LEED-certifierade köpcenter där tunnelbanan nästan bokstavligen går rakt in i köpcentret, och planer för såväl ett nytt miljöprofilsområde i form av Västra Liljeholmen och byggandet av ca 4.000 lägenheter i området .

/