”SL varnar: Kaos vid Slussen i fem år” utropas med stora bokstäver på dagens Metro. Där kan man läsa att SL sågar planerna för kollektivtrafiken under tiden som Slussen byggs om. Hundratusentals påverkas dagligen avslutar Metro på förstasidan. inne i tidningen kan man läsa att ”Dokumentet avslöjar: Kaos vid Slussen”. Metro hänvisar till dokument som tidningen tagit del av och avslutar artikeln med att de har varit i kontakt med mig men jag har avböjt att kommentera uppgifterna.
Vad är då detta undrar vän av ordning. Jo på landstingets trafiknämnd i förra veckan gjorde tydligen SLs vVD en muntlig dragning av värsta scenariot vid en ombyggnation av slussen. Det ”dokument” som Metro har tagit del av är förmodligen den powerpoint presentation som gjordes. Det finns inga slutgiltiga planer för hur man ska lösa kollektivtrafiken under ombyggnadstiden och det finns en mycket enkel förklaring till det. Detaljplanen för Slussen är inte antagen ännu. Innan den har tagits så är det inte meningsfullt att detaljplanera hur trafiklösningarna ska vara under byggtiden. Och visst kommer 100.000-tals resenärer att påverkas dagligen. Precis som 100.000-tals resenärer påverkas dagligen när Citybanan byggs. Men det är ju inte detsamma som att det blir totalkaos i kollektivtrafiken.
Det är mycket svårt att genomföra infrastrukturprojekt i Stockholm utan att det märks. När vi bygger om Slussen kommer att märkas. Utmaningen är att det ska märkas så lite som möjligt och det kommer stadens trafikkontor att se till. Och det kommer att ske i samarbete med alla berörda intressenter där självfallet SL är en viktig part. Jag förstår inte vitsen med att SLs andre vice ordförande nu springer ut och ropar på att det blir totalkaos vid Slussen ombyggnad. För att inte bygga om Slussen är ju inget alternativ – eller är det kanske det som hon är ute efter.
En sak är klar – om de som förespråkat att tunnelbanan ska grävas ner hade fått gehör för sina ideer – då hade vi verkligen riskerat kaos vid Slussen i samband med ombyggnationer. Nästan ett Göteborg passerar Slussen varje dag varav ca hälften åker tunnelbana.
Så Erika Ullberg, sluta ropa på vargen kommer. Se i stället till att dina partikamrater i stadshuset tar sig samman, visar ledarskap och är med på att äntligen ta beslut om att Slussen nu ska byggas om. Det vore mer konstruktivt än att springa till Metro med powerpointbilder som inte har någon grund ifastställda planer. Och då skulle man också kunna gå igång med skarp planering för hur kollektivtrafiken kan lösas under ombyggnadstiden.
/