Stockholmstrafiken och satsning på bidragSverige i s-budgeten

Bil Sweden arrangerade idag ett seminarium om trafiksituationen i Stockholm och hur den ska hanteras. Det var intressant och välbesökt. Mitt bidrag var att berätta om det helhetsgrepp som vi jobbar med nu i staden kring trafikfrågorna. Spårvägs- och stomlinjestrategin som är ute på remiss är en del. Den hanterar kollektivtrafiken i Stockholm. En cykelplan som täcker hela stadenär under framtagande. Det pågår ett arbete med en parkeringsstrategi och gods- och leveranstrafiken måste också hanteras i detta sammanhang.

Vi har blivit 105.000 fler invånare i Stockholm stad på 10 år. Länet har ökat med 261.000 under samma tid. Samtidigt har vi inte fått fler gator i Stockholms innerstad. Fler ska således samsas på samma yta. Vi vill också att så många som möjligt ska nyttja kollektivtrafiken.  Tunnelbanan i City är i princip full. Hur upprätthåller vi då kollektivtrafikandelen? En viktig sak är att bussarna kommer fram i trafiken. Att stockholmarna kan lita på att  de inte fastnar i köer, som de alltför ofta gör idag. Då tröttnar många och tar bilen i stället. Därför tror jag att vi måste få fler kollektivtrafikkörfält i staden. Då kan bussarna komma fram på ett annat sätt än vad som är fallet idag.

Idag har också socialdemokraterna presenterat sin budgetmotion i riksdagen. 20 miljarder i skattehöjningar – det är inte dåligt. Och en stor del av dessa ökade skatteintäkter ska gå till att öka bidragen – dvs tvärt emot arbetslinjen. Dessutom är förslagen så utformade att de slår särskilt hårt mot unga i och med att de vill höja skatten på ungdomsanställningarna och säger nej till restaurangmomssänkningen. Där avslöjades obönhörligt hur stort engagemanget för att minska ungdomsarbetslösheten faktiskt är. Bara snack!

5.5 miljarder kronor dras också in från kommunsektorn. Det är mycket pengar. Till detta ska sedan läggas att deras politik ,med fokus på bidrag istället för på arbete, knappast ger mer skatteintäkter till kommunerna. Det är tur att de inte kommer att få igenom sin budgetmotion. Det är mer människor i arbete som behövs!