På nästa fastighetsnämnd kommer ett ärende upp om att bygga om Tekniska nämndhuset på Fleminggatan. Det skapar möjlighet för att bygga upp det som eftersträvat länge från moderat håll, en ”one stop shop” för företagare. Ett ställe som man kan gå för att lämna in papper, ansökningar mm oavsett vilken förvaltning i staden som det berör. En klockren serviceförbättring. Här ska vi också infomera om vad som är på gång inom bl a byggande mm. Inte bara företagare, utan även stockholmare kommer att få glädje av denna ombyggnation och den ökade tillgänglighet som detta innebär.
Eftermiddagen tillbringade jag på Taxi Stockholm (det är ju tisdag). Ett företag som verkligen jobbar medvetet med miljöfrågan. Denna ekonomiska förening som består av 930 delägare med ca 4.400 anställda har nu satt upp målet att alla taxibilar ska vara miljöbilar senast 31.12 2009. Ett utmärkt mål.
Med tanke på att Taxi Stockholm kör 25.000 resor/dag så gör det ganska stor skillnad vad deras 1470 bilar använder för bränsle och vad de släpper ut. Taxi Stockholm har också tuffa mål när det gäller biodrivmedel, 80% av sträckorna ska köras på detta. Ett mål som följs upp av externa miljörevisorer. Ett positivt besök hos en viktig aktör i Stockholm. Viktig såväl när det gäller miljön, trafiken och som arbetsgivare.
I morse kunde vi också läsa i tidningen om fördyrningen av Norra länken. Man kan undra hur många som tycker att det är rimligt att det kostar 10 Mkr/m gräsmatta för att bygga tunnellösningen under Bellevueparken. För det handlar om en fördyring om minst 1,8 Mdr kr för 155 m gräsmatta.
/