En dag i sjöfartens tecken

Idag medverkade jag på Stockholms Sjöfartsdag. Ett heldagsseminarium på Teaterskeppet där jag tyvärr inte hade möjlighet att vara med hela dagen. Dock lyssnade jag på Nils-Erik Eklund, VD Viking Lines. En viktig kund till hamnen. Det är uppenbart att miljöfrågan står högt på agendan för Viking Line och för många andra i branschen. Idag finns det möjligheter att minska kväveutsläppen med ca 85%, att rena vattnet ombord på ett effektiv sätt, att effekivisera energianvändningen mm.

Själv talade jag under rubriken ”Hur ska hamnarna och sjöfartsmiljön utvecklas – Stockholm stads politiska lednings syn på sjöfarten.”. Jag började med att konstatera att utan handel och sjöfart så skulle inte Stockholm vara vad den är idag. Stockholm har alltid varit en sjöfartsstad och ska så förbli. Östersjöns största passagerarhamn är just Stockholm. Det är mycket som är på gång inom hamnen.
Det sker en utveckling som bl a handlar om följande:
– Värtahamnen. Hamnvision 2015 ska förverkligas. Det innebär en förtätning av Värtahamnen. Värtabassängen ”flyttas ut längre från land” och en pir byggs i vattnet. På så sätt frigörs 100.000 kvm landområden som kan användas för kontorsbyggnader mm.
-Contrainerverksamheten flyttas till Norviksudden
– Stora Tullhuset på Stadsgårdskajen rustas upp för ABBA-museum och kryssningsterminal.
– Innerstadskajerna renoveras
– Investeringar i nya angöringslägen i Kappelskär
– Investeringen i Norviksudden – Nynäshamn, hamn och containerterminal.
– Ett Skärgårdscenter öppnas under våren i gamla Shellmacken på Strandvägen.

Dessa planer talar för sig själva. Det sker en stor investering i Stockholm som sjöfartsstad!
/ Ulla Hamilton