Trafikutskottet hade hearing om förnyelsebara bränslen idag. Två forskare från Lund och KTH har skrivit en rapport om förnyelsebara drivmedels roll för att minska transportsektorns klimatpåverkan. Det var stor uppslutning antalsmässigt på hearingen. Rapportens slutsatser var att om man ska lyckas nå målet en 80-90% reduktion av växthusgaserna till 2050 så krävs det en kombination av följande:
– kraftfull teknikutveckling i alla samhällseektorer
– en betydande ökning av mängden koldioxidneutral energi
– att den snabba volymtillväxten av flygresande, vägtransporter och övrig resursintensiv konsumtion bryts.
Biodrivmedel kommer även på lång sikt att endast räcka till en begränsad del av transportsektorns behov.
Elkraft framfördes av en talarna som ett mycket kraftfullt alternativ till oljebaserade bränslen, då framförallt kärnkraft och el- eller sk plug-in bilar.
Det vare ett intressant seminarium som visar att det inte är helt enkelt att bara växla från oljebaserad energiproduktion till annan . Biobränslen kan utgöra en del men det behövs så mycket mer för att klara utmaningen att avveckla oljeberoendet. Inte minst är teknikutvecklingen en absolut nödvändighet.
Övriga delen av dagen har ägnats åt styrelseinternat med Stockholmshamnar. Det är många intressanta projekt på gång och styrelsen måste vara väl uppdaterad på läget. Därför är dessa årliga genomgånga av aktuella frågor oerhört viktiga. Hamnen har kommit att bli en viktig aktör i stadens utveckling. Det känns väldigt kul. Att Stockholm historiskt är en sjö- och hamnstad råder det ingen tvekan om och min ambition är att detta ska gälla även framgent. Utan handel, sjöfart och hamnen skulle Stockholm se helt annorlunda ut än dagens Stockholm.
/