Vem äger frågan om trängselskatterna?

DN hade idag en stor artikel om trängselskatterna i Stockholm. Det kommer säkert fler artiklar på detta tema.
Men dagens artikel följdes upp i morse på P1 där finansborgarrådet i Stockholm ”ställdes till svars” för trängselskatten i Stockholm och dess kostnader såväl under försöket som de kostnader som gäller idag för driften som påstods gälla enligt artikeln.

Jag måste erkänna att jag blev ganska förvånad över att reporten uppenbart var okunnig (eller också spelade hon bra) om att det är staten som har ansvaret för trängselskatterna i Stockholm. Det är riksdagen som har fattat beslut om att de ska införas och det är staten via bla Vägverket som har hand om driften. Så det var helt fel att ställa frågor till Kristina Axen Olin om vad hon tänker göra för att minska kostnaderna. Vilket också Kristina framförde vid ett antal tillfällen under intervjun. De frågor som ställdes till henne om hur trängselskattesystemet fungerar och kostar borde ha ställts till en företrädare för regeringen.

Men inslaget var illustrativt. Jag var väl medveten om att det finns en stor okunskap hos allmänheten om vem som har ansvaret för trängselskatterna i Stockholm. Det kommer tex ofta mail om att staden borde höja biltullarna och då får man svara att det är riksdagen som beslutar om detta och att staden inte har någon beslutanderätt i frågan. Men att denna okunskap om sakförhållandena också fanns bland nyhetsjournalister som jobbar med sakfrågan kände jag inte till. Men man lär sig något nytt varje dag.

Stockholmshamnar bidrar till att minska koldioxidutsläppen genom att ansluta sig till fjärrvärmesystemet. 90% minskning av fossila bränslen är resultatet av denna investering.
/
Ulla Hamilton