Luftkvalitet och dubbdäck

Representanter för däck och transportbranschen skriver idag på DN Stockholmdebatt om dubbdäcken och dess effekter på luftkvaliteten. De menar att det är fel att reglera dubbdäcksanvändningen och att det är bättre att sänka hastigheten och dessutom menar de att det är de riktigt små partiklarna som är problemet.

Artikelförfattarnas uppfattning att lägre hastighet minskar de partiklar som virvlar upp härrör förmodligen från en undersökning som studerat hastighetssänkningar som åtgärd mot höga partikelhalter längs stora infartsleder. Experter menar att dessa inte kan appliceras på innerstadsgator där trafikförhållandena ofta är helt annorlunda; ryckigare körning kan bidra till ökat slitage. Dessutom kan man konstatera att den faktiska hastigheten i stan ligger omkring 30 km/h redan idag. Det ligger då närmare till hands att misstänka att det är mängden trafik än hastigheten som påverkar luftkvaliteten.

Artikelförfattarna säger att de vill bidra till att klara luftkvaliteten i Stockholm. Det är mycket välkommet. Men då är det viktigt att inse grunden till att Sverige och Stockholm inte klarar EU- direktivet om luftkvalitet. Problemet har sin grund i att mikroskopiskt små partiklar, PM10, kan följa med luften vi andas in. Partiklarna irriterar luftvägarna och bidrar till luftvägssjukdomar. I Stockholm är dubbdäck den största källan till partiklarna. Varje gång dubben träffar asfalten river den loss små partiklar som virvlar upp i luften. Partiklarna är så små fastnar att de inte i näsa och svalg, utan fortsätter ner i lungorna när vi andas in. De riktigt små partiklarna PM2,5 klarar vi gränsvärdena för.

Sverige har redan fällts av EU domstolen för brott mot direktivet om PM10. EU kräver att vi vidtar åtgärder. Nyligen kom ett nytt brev från EU där de kräver en förklaring till varför Sverige fortsätter att bryta mot direktivet och vad Sverige avser att göra för att klara direktivet. Stockholm kommer att få detta för yttrande från regeringen. Jag diskuterar gärna med artikelförfattarna vad de har för svar på denna EUs fråga. Men sänkt hastigghet i innerstan löser inte problemet. I och med att Sverige har undertecknat direktivet är det ett skarpt läge. Alla experter är överens om att dubbdäcken är den främsta orsaken till att Stockholm inte klarar luftkvaliteten.
/