Slussensimulatorn visar att Nya Slussen har säker marginal

Idag har jag och kollegan Regina Kevius mfl varit och besökt Slussensimulatorn i Älvkarleby. Detta är en modell av Nya Slussen i skala 1:40. Vattenfall Research & Development har god erfarenhet från att bygga modeller av denna typ för bla vattenkraftbyggen. Det var imponerande att se hur markförhållandena i vattnet, ja alla detaljer som kan påverka vattnets väg och hastighet, fanns med i modellen.

Med Nya Slussen femdubblas avtappningskapaciteten från Mälaren till Saltsjön och denna modell har varit till stor hjälp i arbetet med att skarpt testa de beräkningar av avtappningsbehovet som Slussenprojektet gjort.

Idag är det tillåtet att släppa ut 300 kbm/s vid Slussen. Vi som var med 2000 minns hur oerhört nära det var att Mälaren rann ner i T- banan i Gamla Stan. Det gav alla ansvariga en riktig tankeställare.
Det var inte bara nära att tunnelbanan slogs ut, även elförsörjningen och andra viktiga samhällsfunktioner hotades. analyser som gjorts efter detta visar entydligt att dagens översvämningsrisker runt Mälaren är oacceptabelt stora. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap påpekade helt nyligen att det är bråttom att få en ny vattendom och därmed säkrare reglering av Mälaren.

Mälaren är inte bara Sveriges tredje största sjö. Den är också dricksvattentäkt för mer än 2 miljoner människor. Således är det mycket viktigt att få till stånd en ny reglering av Mälaren så att översvämningsriskerna minskar mycket radikalt. slussfunktionen är alltså ett väsentligt skäl till varför det är bråttom med att komma igång med byggandet av Nya Slussen.

Regleringen syftar också till att förhindra saltvatteninträngning från Saltsjön till Mälaren. För att komma fram till en säker kapacitet när det gäller avtappningen har slussenprojektet samarbetat med ett stort antal experter från bla SMHI, MSB. De stora översvämningsrisker som finns idag försvinner helt upp till och med ett 1.000-årsvattenstånd ( dvs en gång på 1000 år) och ger enligt experterna ett gott skydd mot översvämningar för många samhällsviktiga intressen.

Vi kunde konstatera, när vi testatade modellen på plats, att den klarade väl 1.400 kbm/s. Vi kunde också konstatera att när vi råkade kräma på lite väl mycket vatten i modellen 1800 kbm/ s ( ett vattenstånd som enligt experterna kan inträffa vart 10.000 år) så blev det lite blött om fötterna för de som befann sig på Kornhamnstorg. Och det är ju också en del av poängen med en simuleringsmodell, att se vad som händer om man simulerar näst intill osannolika händelser.

Eftersom alla entydigt säger att Mälarens reglering kommer att behöva ses över kontinuerligt ca vart 20 år, även efter en ny vattendom så känns det verkligen tryggt med en marginal som omfattar 9.000 årvattenstånd. SMHIs bedömning är att med de nya regleringen av Mälaren så elimineras i stort sett översvämningsrisken i Mälardalen på 50-100 års sikt. Därför är det viktigt att snabbt få till stånd Nya Slussen.

I nästa vecka lämnas tillståndsansökan för den nya vattenregleringen in till Mark- och miljödomstolen i Nacka.

En intressant dag där jag åter kan konstatera att det som socialdemokraterna säger när det gäller Slussens ombyggnad, att det inte finns någon anledning till brådska, i vart fall inte får medhåll från den myndighet som har ansvar för samhällsskydd och beredskap.
/

20120302-172746.jpg

20120302-172835.jpg