Att Stockholm växer är ingen nyhet. Men det som är viktigt är att inte ta nuvarande situation för givet. Inget är gratis och inget varar för evigt. Därför måste vi hela tiden jobba för att bevara och förstärka vår position när det gäller att attrahera kompetens och kapital. Idag har jag tre exempel på vad vi gör i Stockholm.
1. Finansborgarrådet skriver idag på SvD Opinion om Open Stockholm. Det handlar om att staden öppnar data för att stimulera utveckling av appar, webblösningar mm. Tjänster som kan göra livet enklare för företag, stockholmare och andra. Öppenhet när det gäller denna typ av information är viktigt för att utveckla nya företag, innovationer ocgh tjänster.
2. Flemingsbergs Science är en spännande verksamhet som ligger i anslutning till Karolinska sjukhuset i Flemingsberg och Södertörns högskola, KI, KTH mfl. Syftet med verksamheten är bl a att genom sk affärsarkitekter hitta innovationer, affärsideer mm inom sjukvården genom att helt enkelt söka upp de som jobbar inom sjukvården. Genom att utgå ifrån verkliga problem hoppas stiftelsen kunna bidra till att också hitta lösningar på dessa. Det kan handla om frågor som rör patientsäkerhet, telemedicin/vård i hemmet mm. Dagens debattartikel i DN, där landstinget och KI meddelar att de ska jobba tillsammans för att skapa bättre förutsättningar för den kliniska forskningen är mycket välkommet och kommer med all säkerhet att också hjälpa till i Flemingsbergs Science arbete. Stockholm behöver bli duktigare på att utveckla fler företag inom life scienceområdet. Förhoppningsvis kan Flemingsbergs Science arbete bidra till detta.
3. I Älvsjö träffades på em en viktig del av kärnan inom besöksnäringen i Stockholm. Representanter från nöjesbranchen, idrotten, hotell och restaurang, handeln, konferens- och kongressarrangörer, transportnäringen, staden och handelskammaren för att diskutera Stockholmsstrategin. En strategi som innebär att vi gemensamt ska se till att kraftigt öka antalet besök och övernattningar i Stockholmsregionen. Besöksnäringen betyder mycket för staden och regionen. Det är nog många stockholmare som inte känner till hur mycket. Gjorde man det så skulle säkert turister och andra besökare tas emot på att än bättre sätt av stockholmarna än idag. Det kan tyckas ibland att det är besvärligt med evenemang i staden. Det kan i vissa fall påverka framkomligheten mm. Men då måste vi alla påminna varandra om att detta faktiskt innebär intäkter och jobb till Stockholm och stockholmarna. Vi ska vara glada över att besökare väljer Stockholm och väljer att spendera sina pengar här. Vi ska alla se till at de åker hem och berättar för sina vänner och bekanta hur fantastiskt bra det är att turista i Stockholm. Ett sådant rykte internationellt generera mer jobb och mer intäkter till Stockholm. Snacka om en tiktig vinna- vinna situation. Nöjda turister/besökare och intäkter till Stockholm/stockholmarna.
/