Citybanan ett unikt projekt

Under tisdagen hade jag förmånen att besöka citybaneprojektet och mer specifikt att faktiskt gå ner i ett av de sänktunnelrör som ligger i söderström precis vid Riddarholmen. Sänktunneln består av tre rör som är ca 100 m långa och 10 m höga. De ska fästas ihop och sedan anslutas till berget i Riddarholmen respektive södermalm. Duktiga yrkesmän (och yrkeskvinnor?) med 16 olika nationaliteter jobbar med just detta spännande och helt unika projekt som pågår mitt i Stockholm. Mycket av arbetet pågår under vatten. Det kommer att bli särskilt tydligt under nästa sommar när sänktunnlarna, som idag ligger och flyter i vattnet, ska sänkas och föras ihop. Mycket talar för att det kommer att bli ett uppmärksammat folkligt event.

När citybanan är på plats och igång 2017 så innmebär det att kapaciteten på de två spåren på getingmidjan förbi Riddarholmen, kommer att öka radikalt. Idag är 6 av 10 tågrörelser på dessa två spår pendeltåg. De försvinner 2017 ner i citybanan. Det är pga detta, dvs den ökning av kapaciteten i hela det svenska järnvägsnätet som detta projekt innebär, som jag brukar säga att egentligen borde citybanan heta Sverigebanan. För de som vill följa arbetet löpande finns det ett utmärkt nyhetsbrev att prenumerera på.