Tidig morgon idag tack vare en frukost med företrädare för bygg- och fastighetsbranschen i Stockholm. De är ju i allra högsta grad berörda av hur infrastrukturen och trafiken i Stockholm fungerar. Jag har tidigare skrivit om framkomlighetsstrategin och dess olika delar.
Idag vill jag passa på att uppmana alla läsare att lämna sina synpunkter på Trafikkontorets parkeringsplan genom den webbenkät som finns på stadens hemsida. Det är viktigt att så många som möjligt sätter sig in i denna viktiga fråga och förstår att vi alla är en del av trafiken och att hur vi beter oss spelar stor roll. Det handlar inte om så enkla frågor som om trängselskatten ska höjas med x antal kronor eller om p-avgifterna ska höjas eller ej. Det är en kombination av en mängd olika åtgärder.
En rimlig fråga att fundera på är tex ”Är det rimligt att ha bilar parkerade längs med huvudgatorna, som i praktiken upptar två körfiler, samtidigt som kollektivtrafiken, nyttotrafiken och privatbilister fastnar i köer?”
”Är det rimligt att säga nej till underjordiska garage när det är fullt på gatorna?”
Förutom detta frukostmöte så har vi haft det första mötet med den politiska styrgruppen för tunnelbana till Nacka. För som Sten Nordin konstaterade på frukostmötet i morse så händer det mycket på infrastrukturområdet i Stockholmsregionen. I våras meddelade ju Stockholm, Nacka, Värmdö och landstinget att vi vill starta en förstudie om tunnelbana till Nacka, en förlängning av den blå linjen från Kungsträdgården. Detta arbete är nu i full gång. Ett viktigt tillskott som ju även statsministern har understrukit vikten av.
/
Gatuytan är begränsad hruVön