Om Stockholm stads politiker hade fått som vi ville skulle det inte vara tillåtet att köra med dubbdäck i Stockholm idag, Trots att alla vet att Sverige är ett avlångt land med olika klimatförhållanden så har vi en lagstiftning som säger att dubbdäck är tillåtet att använda under exakt samma tidsperiod över hela landet. Vi har skrivit till regeringen och bett om att få förkorta dubbdäcksanvändningstiden i Stockholm till sista mars, men vi har på snart ett år ännu inte fått något svar. Dåligt tycker jag.
Dubbdäcken är bra i vinterväglag men på torra vägar leder de till att luften fylls med partiklar som virvlar upp från vägbeläggningen. Därför är det viktigt att stockholms bilister faktiskt blir medvetna om att var och en av dem kan själv påverka luftkvaliteten i Stockholm. Den som kör med dubbdäck på torra vägbanor under vår/vintern förorsakar ökade partikelhalter i luften. Värt att tänka på tycker jag.
Idag har jag, tillsammans med Kristina Axen Olin, träffat Helsingfors borgmästare Jussi Pajunen, med medarbetare. Ett trevligt möte. Vi har mycket gemensamt, inte minst Östersjön och dess miljö. Helsingfors kommer till hösten att inviga sin nya hamn öster om staden, i Voussari. Ett projekt där vi har mycket att lära med tanke på vårt hamnprojekt i Norviksudden.
På eftermiddagen hann jag med en snabb uppvaktning av Håkan Bryngelsson, VD Vasakronan, som fyllde 60 år idag. En försäljning av Vasakronan hade nog varit en bra present till honom, men regeringen får leverera den i efterhand.
På kvällen hade jag ett möte med Kungsholmens hembygdsförening. Ett strålande exempel på att hembygdsintresset även finns i storstäder. Vi hade en intressant diskussion om olika frågor.
/