Förbifarten på väg – liksom elhybridsopbil

På lunchen var det världspremiär. Då presenterade Volvo Lastvagnar, Ragn-Sells och Norba den första elhybridsopbilen. Den ska nu testköras i Stockholm och det hördes knappt när detta stora fordon rullade runt hörnet i gamla stan, in på Stortorget. Soptunnorna som gick på hjul, och som skulle tömmas i sopbilen lät mer än själva bilen. Detta är ytterligare ett exempel på vilken utveckling som sker på fordonssidan när det gäller miljön. Och åter kan man konstatera att svenska företag ligger i täten.

Kvällens kommunfullmäktigesammanträde behandlade bla frågan om att staden ska betala för en förprojektering av Förbifart Stockholm. Oppositionspartierna var inte eniga vilket ju alltid är intressant att notera. Socialdemokraterna vill ha förbifarten men vill att staten ska betala hela investeringen. Knappast en trolig inställning från (s) sida men den behöver ju inte bli granskad när man är i opposition. Men vem tror att s- om de skulle sitta vid regeringsmakten – skulle få igenom ett beslut om att det skulle bli en förbifart över huvud taget när såväl v som mp är emot hela projektet. V och mp vill nämligen inte öka privatbilismen. Att det sedan är så i verkligheten att det går en hel del tunga fordonstransporter på Essingeleden idag och att de skulle kunna gå på Förbifarten om den blir verklighet bekymrar inte v och mp. I deras värld är det bara att raskt flytta över dessa tunga transporter på järnväg i stället. Så enkelt var det problemet.

En annan intressant aspekt på debatten om förbifarten är att motståndarna talar om en väg som ska stå klar ca 2022 som om den bilpark som ska gå på den ser ut som dagens bilpark. Som jag konstaterade ovan så går tekniokutvecklingen på fordonssidan mycket snabbt. I januari 2008 utgjorde miljöbilarna 43% av försäljningen enligt Bil Sweden. Hur kommer det då inte att se ut 2022? Vi kommer att se en helt annan fordonspark då. En fordonspark som inte är i närheten av den miljöpåverkan som dagens och gårdagens fordonspark har.
/
foto-ego-sn.jpg