Vid torsdagens trafik- och renhållningsnämnd fattade vi beslut om den parkeringsplan som är en viktig del av Framkomlighetsstrategin. Parkeringsplanen går nu vidare för beslut i kommunfullmäktige. Jag har vid många tillfällen påpekat att Framkomlighetsstrategin inte handlar om att vi vill jaga bilister. Tvärtom. Om vi inte ser till att vidta åtgärder för att säkra framkomligheten i staden så riskerar vi att få ett fullständigt trafikkaos, dvs att inte göra något är ett bilfientligt agerande.
Jag har mött många positiva reaktioner och kommentarer kring detta framkomlighetsarbete. Det beror förmodligen på att många känner igen sig i att det är många bussar, bilar och leveranstransporter som fastnar i trafiken idag. Många inser att i ett växande Stockholm så kan vi inte låta bli att agera för att förbättra framkomligheten.
Denna insikt lyser också igenom i den undersökning som Bil Sweden låtit göra och som presenterades vid ett lunchseminarium på Stockholms Handelskammare under torsdagen. Nästan 6 av 10 (59%) av de tillfrågade tyckte att det är viktigt att planera för att man ska kunna ha bil även i storstaden. Det håller jag med om. Samtidigt stödjer hälften av de tillfrågade förslaget att ta bort parkeringsplatser längs huvudgator i innerstan för att säkra framkomligheten. Det känns mycket bra tycker jag.
Undersökningen visar också att de flesta väljer annan transport än bil till arbetet men att bilen behövs för vardagsärenden.
Vi vet att många litar på att kunna parkera sin bil med hjälp av boendeparkeringsdispensen i närheten av sin bostad. Boendeparkeringsmöjligheterna kommer att finnas kvar men det är inte svårt att förutse att det kan komma att bli svårare att hitta en p-plats om befolkningen växer. Undersökningen visar att redan idag är genomsnittstiden för att leta parkering/v nästan 30 min för de som bor i innerstaden. Eftersom det är fullt längs med innerstadens gator så måste tllkommande p-platser bli i parkeringsgarage. Och kanske får vi också i framtiden se att flera av det bostadsrättsföreningar mfl fastighetsägare i innerstaden som har omvandlat sina p-platser i fastigheten till verksamhetslokaler och hyrt ut dem återställer dem för de boendes – eller andras parkering.
/