I dagen DN inleds uppenbarligen en artikelserie vars syfte är att granska skolan. Skolan och dess resultat är självfallet en oerhört viktig fråga. Det handlar om kompetensförsörjning, att undvika utanförskap, att få individer att växa mm. I början av 2000-talet hade jag anledning att ägna en hel del tid åt utbildningsfrågor och bl a resultaten och kvaliteten i den svenska skolan. Jag hade då anlitade då vid flera tillfällen en intressant person vid Stockholms universitet, Lennart Grosin. En DN-artikel från 2007, se nedan, ger en bra bild av hans utgångspunkt; att skolans förväntningar på eleverna är oerhört viktigt för resultatet. Lägre förväntningsgrad pga tex social bakgrundfaktor riskerar att bekräfta just detta i form av lägre resultat. Mycket tänkvärt tycker jag.
Den fråga som inställer sig när alla talar om de stora skillnaderna resultatmässigt mellan den svenska och den finska skolan -utgår den finska skolan från filosofin att ha höga förväntningar på alla elever dvs den modell som Lennart Grosin förespråkar i bla artikeln i DN som kan läsas här eller baseras den på sociala bakgrundsfaktorer eller kanske ngt annat?
Intressant fråga mot bakgrund av problemformuleringen i dagens DN artikel.
/