Hur kommer varorna till butikerna och råvarorna till restaurangerna?

I den allmänna debatten låter det ofta som om den mesta trafiken på stadens gator, och framförallt i city, består av personbilar. En kategori transporter som ofta glöms bort är just varuleveranser. En vanlig dag i Stockholms innerstad går det ca 10.000 tunga lastfordon i City, ett stort antal leveranser med last/skåpbilar och många av de större butikerna/varuhusen får 40-50 leveranser/dag. 

Idag har jag talat på ett seminarium som WSP arrangerat ”Godstransporter i staden – utmaningar och lösningar”. Stockholm växer och en växande stad med allt vad det innebär i form av fler butiker, restauranger mm leder också till att det behövs transporter för att leverera varor. Detta är en utmaning. Inom ramen för stadens arbete med den sk Framkomlighetsstrategin pågår ett viktigt arbete som just handlar om gods-och leveransfrågor. Idag finns det ingen samlad bild av hur dessa transporter hanteras. Med all säkerhet finns det mycket att göra för att effektivisera transporterna. Den stora utmaningen ligger i att samordna alla de aktörer som finns på området i form av handlare, restauranger, transportörer, tjänste- och serviceföretag mfl och försöka att hitta en modell för hur vi tillsammans kan effektivisera transporterna och samtidigt värna framkomligheten.

Trafikkontoret beräknar att 15-20% av alla fordonspassager är godsfordon, ytterligare ca 20% av passagerna är annan tjänsteutövning, taxi o dyl. Det innebär att mycket av den trafik som vi har idag i innerstaden faktiskt inte är privatbilism utan andra typer av transporter.  Sedan några år hanteras en del av varutransporterna till Gamla stan via den sk O-Centralen, en samlastningscentral. Flera av de stora gallerierna och varuhusen i innerstaden har lastfar där transporterna hanteras vilket gör att de inte tar utrymme på gatorna vid just avlastningen.

På gatorna finns det lastplatser som är reserverade för transportbilar. Dessvärre är det ofta privatbilar parkerade på dessa platser vilket gör att transportföretaget tvingas dubbelparkera och får svårare att komma till för att lämna varorna. En dubbelparkering som givetvis också påverkar framkomligheten på gatorna i innerstaden.

För att få till stånd en bättre tingens ordning i Stockholmstrafiken tror jag att följande saker är viktiga att jobba med:

  1. Inrätta ett godsnätverk som består av representanter från transportnäringen, handeln, fastighetsägare och andra berörda näringar.
  2. Jobba med att hitta fler lösningar för samlastning som är kommersiellt gångbara
  3. Ta fram mer exakt information om hur transportflödena ser ut i staden när det gäller nyttotrafiken
  4. Bättre planering för nybyggnationer när det gäller leveranser både under själva byggtiden och till verksamheter när fastigheten är klar.
  5. Undersök om inte leveranser kan ske under andra tider på dygnet (senare kvällstid, nattetid), speciellt mot bakgrund av att den tekniska utveckling som sker på bl a fordonssidan, skapar möjlighet för tysta transporter och förhoppningsvis även tysta leveranser. Genomför pilotprojekt.
  6. Ta fram en godshandlingsplan
  7. Följ noga erfarenheterna från Bygglogistikcentret i Norra Djurgårdsstaden och se om erfarenheterna därifrån kan appliceras på andra håll i staden.

På dagens seminarium framkom det tydligt att det finns ett stort intresse från såväl transportföretag som  fastighetsägare att jobba tillsammans med staden för att hitta bra lösningar i ett växande Stockholm. Det är inte bara Stockholm som har denna utmaning utan många städer runt om i världen befinner sig i samma situation. Vi kan säker få ideer och erfarenheter från andra håll men det är viktigt att komma ihåg att varje stad är unik. Stockholm med sina öar och broar och trånga stadskärna måste hitta egna hållbara lösningar som främjar såväl framkomlighet och tillväxt i staden. För en sak är säker – vi kommer att behöva transporter i stdaen även i framtiden.

/