Markus Nordström och jag skriver i tidningen Mitt i om vikten av att alla elever får ta del av entreprenöriellt lärande. En rundringning till Stockholms gymnasieskolor visar att det finns stora skillnader i hur man lär ut om företagande och entreprenörskap. Vissa skolor har ambitiösa program medan andra inte ens tar upp ämnet.
Alla Stockholms skolor borde prioritera entreprenörskap på schemat oavsett ålder och vilket program man väljer att läsa. På många skolor kopplas företagande ihop med ekonomi, medan det antas vara mindre relevant för andra program. Det är synd. Läran om att starta och driva företag rustar eleverna för en modern arbetsmarknad. Dessutom ger det mycket goda effekter i samhället. En rapport från Handelshögskolan i Stockholm uppskattar att mer än 120 000 nya jobb har skapats av före detta elever som har fått lära sig att starta och driva företag inom ramen för Ung Företagsamhet. De företag som lever vidare inbringar 6 miljarder kronor i skatteintäkter de första sex levnadsåren. Det är pengar som i sin tur går till våra gemensamma vägar, vård, skola och omsorg. Det är ett imponerande resultat som givetvis också är till glädje för de skolor som deltar.
Vi vill att alla elever i Stockholms skolor ska ha samma möjligheter att starta eget – oavsett om du läser ekonomi eller elprogrammet.
Att UF ger resultat fick jag ett tydligt kvitto på igår då jag som sagt besökte Business Challenge, vars VD Camilla Ljunggren är just en fd UF-företagare. Den produkt som hon tog fram – Pluring – säljs på en mängd olika håll och hon själv hjälper nu andsra unga att starta eget. Det klart att Stockholms skolor ska bidra i arbetet för fler unga företagare i Stockholm. Det är viktigt!
/