Medverkade i dag på morgonen på ett möte om elbilar. Arrangör var VW som inom kort släpper två nya elbilar till marknaden e-up och en golf. Det är bra att det kommer nya modeller för även om det fortfarande är dyrt, trots regeringens supermiljöbildpremie, så ökar intresset inte minst hos företagen.
Under förra mandatperioden, när jag var miljöborgarråd, tog miljöförvaltningen i staden initiativ till Elbilsupphandlingen. Det är ett samarbete mellan Stockholms stad och Vattenfall vars syfte är att öka intresset bland fordonstillverkarna för att introducera elbilar på den svenska marknaden samt att främja användningen av elbilar och laddhybrider i Sverige. Initiativet blev lyckat och flera hundra kommuner, företag och organisationer anslöt sig till upphandlingen.
Initiativet har inneburit att elbilar lanserats på den svenska marknaden snabbare än vad som annars varit fallet. I nedanstående bild kan man klart och tydligt se den kraftiga utveckling som skett i Sverige i takt med införandet av Elbilsupphandlingen och den utbyggnad av elbilsinfrastrukturen, såsom laddstolpar, som skett bland annat i Stockholm. Bara på 9 månader har andelen elbilar ökat med hela 1186 bilar! I staden som helhet finns idag 639 elbilar, vilket utgör cirka 23 procent av det totala antalet elbilar i landet.
Siffran för 2013 avser hur det såg ut den 30 september 2013
Källa: ELIS (Elbilar i Sverige)
Elbilsupphandlingen har lett till cirka 260 avropade fordon, cirka 10 % av det totala antalet elbilar i Sverige. Enligt utvärderingar som gjorts under 2012 är cirka 75 % av förare som tillkommit under 2012 om än mer positiva till elbilar än innan och nästan 65 % uppger att elbilen fungerar lika bra som en konventionell bil.
Stockholm Parkering har idag totalt 314 laddplatser och har som budgetuppdrag att stimulera användningen av elbilar genom att anlägga laddningsmöjligheter i bolagets anläggningar. Och fler och fler företag i innerstaden har laddstolpar – bland annat Preem macken på Norr Mälarstrand. I Norra Djurgårdsstaden planeras det för elbilar i detta miljöprofilsområde.
Regeringen inväntar FFF-utredningen som ska presentera sina förslag den 15 december i år. Vissa av de förslag som i dagsläget skulle kunna bli aktuella är bland annat bidrag de närmaste åren med 50 % av kostnaden för laddstolpar/laddstationer avsedda för normal laddning.
Det känns bra att vi i Stockholms stad tidigt tog tag i frågan och faktiskt bidragit till ett ökat miljömedvetande bland människor, företag och organisationer. Med fler elbilar närmar vi oss en fossilbränslefri stad och en bullerfri stad.
/