Utbyggd tunnelbana och trängselskatt

Inom kort kommer Stockholm stad att svar på finansdepartementets remiss ”Framställan omförändrad trängselskatt i Stockholm.” Denna remiss har sin grund i den Stockholmsförhandling som regeringen tagit initiativ till för att möjliggöra en utbyggnad av tunnelbanan i vårt län. Det som remissen föreslår är följande:

1. En höjning av den befintliga trängselskatten 06:30-09:29 och 15:00-18:30 till mellan 15 och 30 kronor. Mellanperioden ska vara som idag 10 kr. Maxbeloppetdag höjs till 90 kr.

2. Införande av trängselskatt på Essingeleden från 1.1 2016 (mot det som sagts tidigare när Förbifart Stockholm stå klart)

3. Införandet av trängselskatt på vid Slussen, på Centralbron och på Västerbron under högtrafik dvs det sk Saltsjö/Mälarsnittet.

4. Intäkterna ska anses som statens del av finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden.

Ett införande av trängselskatter på saltsjö/mälarsnittet är inte rimligt. Däremot kan en höjning av trängselskatten (som varit oförändrad sedan 2006) vara rimlig och med tanke på den snabba befolkningstillväxten och därmed ökande trafikproblem som blivit följden på Essingeleden så kan det vara befogat att ett införande av trängselskatt på Essingeleden tidigareläggs. Detta under förutsättning att intäkterna från trängselskatten räknas som stockholmarnas bidrag till finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden. Det innebär att staten måste bidra på ett tydligt sätt till finansieringen av tunnelbanans utbyggnad, inte så som föreslås i remissen.

Samtidigt som detta remissförfarande pågår förhandlingar kring tunnelbaneutbyggnaden, bostadsbyggande mm i anslutning till denna. Läs mer om detta här.

Sammanfattningsvis, detta är ett remissyttrande över ett förslag på finansiering av tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm. Det är således inte så som det kan ha uppfattats i media att Stockholm stad vill höja trängselskatterna och införa trängselskatt på Esssingeleden. Det handlar om hur det går att få ihop ett paket för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan där denna remiss är en del av flera i arbetet. Det som kommer att avgöra hur det hela slutar är resultatet av den Stockholmsförhandlingar som pågår och där flera parter än Stockholm stad är involverade.

I vårt växande län är det viktigt att värna om framkomligheten. Trängselskatten har visat sig förbättra framkomligheten i Stockholm. Effekten att förslaget i remissen blir påtagligt mindre trängsel, likt under en sportlovsvecka, och fler kommer att välja att åka kollektivt. Samtidigt möjliggörs en kraftigt utbyggd tunnelbana till glädje för alla stockholmare

/