Sista budgetfullmäktigedagen innebär budgetdebatt om trafik. Vi har en stark budget med stora satsningar. Vi satsar hela 41 miljoner kronor på bättre och tidigarelagd städning för en bättre miljö och bättre luft för stockholmarna. För mig, liksom för stockholmarna, är det viktigt med en trygg, ren och snygg stad. Då är trygghetssatsningar i form av bättre städning och upprustning viktiga inslag. Med ljusprogrammet kommer staden att bli mer upplyst, vilket välkomnas under de mörka vintermånaderna. Med våra cykelsatsningar, såsom cykeljour och cykelfartsgator samt god städning och snöröjning av våra cykelbanor, förbättrar vi möjligheten att cykla året om och därmed ökar vi också framkomligheten i Stockholm.
Sist men inte minst satsar vi totalt 31 mnkr på ett vackrare Stockholm med fler träd, mer blomster, gröna bullerskydd och uppfräschning av stadens små parker och torg.
Detta i kontrast mot den splittrade oppositionen.
Socialdemokraterna skiljer sig från oss penningmässigt genom att de avsätter 5 Mkr i sin budget på bilpool men inget utöver det. Det som finns med i övrigt i deras budget är faktiskt saker som redan är gjorda eller som är på gång. Man kan undra om de har koll på vad som sker på trafik- och renhållningsområdet mot bakgrund av detta. De ytterst få förslag som de skriver om i text saknar finansiering.
Miljöpartiets budget visar tydligt vilken starkt bilfientlig politik som de förespråkar. En politik som slår hårt mot stockholmarna, och som jag tror att få stockholmare är medvetna om. Trafikpolitiken som driver slår dessutom hårt mot godstransporterna i Stockholms stad och mot kollektivtrafiken eftersom de tydligen inte inräknar bussar som kollektivtrafik. Ett exempel när det gäller privatbilismen är att de på tisdagens trafik- och renhållningsnämnd ville avslå förslaget att återinföra boendeparkering i röda zonen på kvällar – något som många stockholmare har efterfrågat. Utöver detta föreslår de många satsningar som vi redan har sjösatt – utan att höja skatten med 50 öre för stockholmarna. Deras nej till Förbifart Stockholm är benhårt.
Vänsterpartiet tar det ett steg längre och vill förbjuda bilar i innerstaden, inklusive elbilar och superpremie miljöbilar. Samtidigt som de är emot Förbifarten, vars syfte är att avlasta innerstaden från bilar och tung trafik. Utan förbifarten måste bilar och lastbilar köra igenom innerstaden. De vill också förbjuda vissa gator i innerstaden helt från tung trafik. Man kan fråga sig vilka butiker i innerstaden som kommer att drabbas av det? Och ifall detta även innefattar flyttlastbilar? På vilket sätt är det en vettig trafikpolitik?
Summa summarum – å ena sidan en stark och enad allians. På andra sidan en splittrad opposition. På gårdagens gruppledardebatt ställde finansborgarrådet Sten Nordin frågan till Daniel Helldén från Miljöpartiet ifall han kan tänka sig att samregera med ett parti som vill bygga Förbifarten. Helldéns svar: Förbifarten kommer inte att byggas.
/