Idag var det dags för min andra vecka på Framkomlighetsutställningen. Tema idag är parkering. Parkeringsplanen antogs av kommunfullmäktige förra året och utgör en av del av Framkomlighetsstrategin. Huvudsyftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator och att öka tillgängligheten till parkering, dvs. att göra det lättare att hitta en parkeringsplats där och när man behöver den. Hälften av de som bor i innerstaden har sin bil i privat garage, 4 av 10 parkerar på gatan. Varje dygn står det ca 30.000 bilar parkerade längs med innerstadens gator, sk kantensparkeringar. När det blir trängre på gatorna- framförallt på de stora huvudgatorna där bussarna går – måste vi fundera på hur ytan används på mest effektivt sätt. Så mycket yta som möjligt behövs för rörlig trafik. Idag tar långtidsparkerade bilar upp 2 filer på flera av våra stora huvudgator. Det gör det också svårare att hitta en korttidsparkering för enklare ärenden.
Sökandet efter en p-plats begränsar också framkomligheten för andra bilister och kollektivtrafiken. För att öka framkomligheten för alla trafikslag behöver vi få fler långtidsparkerare i garage – det frigör både utrymme och p-platser för korttidsparkerare.
Jag tror inte att vi kan tänka bort privatbilismen i framtidens Stockholm. Dock är det viktigt att i ett växande Stockholm planera för parkeringar i garage. Detta av två skäl, det är fullt på gatorna och på flera av gatorna behövs den yta som finna för rörlig trafik. I vart fall under dagtid.
Inbjudna gäster idag var Christian Rockberger, VD för Stockholm Parkering, och Bertil Moldén, VD för Bil Sweden. Vi hade ett givande samtal. Stockholm Parkering har 14 garage på gång, varav 8 planeras i innerstaden, vilket behövs. Vi behöver ersätta gatuparkeringsplatser som försvinner med garageplatser. Därför är det glädjande att vi börjar komma framåt i arbetet med fler innerstadsgarage, särskilt på Östermalm där fyra av de planerade garagen kommer byggas. De befintliga garagen är idag helt fullbelagda. Jag är också övertygad om att vi kommer att få se tjänster som innebär att de som har garage i sina fastigheter, tex bostadsrättsföreningar, får en bättre beläggning på dessa under dygnet.
Bertil Moldén, vars organisation Bil Sweden har deltagit i flera av de olika remissrundor som varit kopplade till Framkomlighetsstrategins olika delar, tycker i princip att Framkomlighetsstrategin är bra. Bil Sweden ser gärna att fler åker kollektivt, cyklar eller går. De, precis som jag, inser att det alltid kommer att finnas stockholmare som behöver använda bilen och då gynnas givetvis även de av en ökad framkomlighet och fler tillgängliga korttidsparkeringar.
Se en kort film om mötet här.
/