Idag har jag invigt pilotprojektet för stombusslinje 4 tillsammans med trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm.
foto: Lennart Johansson
Projektet, som är en del av Framkomlighetsstrategin,syftar till att öka framkomligheten för buss 4. I ett växande Stockholm med begränsat gatuutrymme behöver de mest effektiva trafikslagen prioriteras, där ingår buss-, cykel- och gångtrafik. För att bussen ska bli mer attraktiv behöver den bli mer pålitlig och restiden rimlig. Då blir det förhoppningsvis fler stockholmare som väljer att ta bussen och lämnar bilen hemma. Jag hoppas att pilotprojektet visar att det går att förbättra bussens regelbundenhet, minska trängseln på bussarna och att restiden under rusningstrafiken minskar med 10 %, vilket motsvarar mellan 5 och 6 minuter.
Stombusslinje 4 har hela 60.000 påstigande varje dag. Vilket gör den till den mest trafikerade busslinjen i hela Trafikförvaltningens trafik.
Regelbundenheten är viktig att åstadkomma. Idag kan flera bussar inkomma till en hållplats och sedan avgå nästan samtidigt, med konsekvens att den första bussen kan vara överfull och de efterföljande nästan tomma.
Den totala restiden för 4:an varierar idag mellan ca 55-60 minuter under rusningstrafiken. Mer regelbunden trafik och kortare restider för stombusslinje 4 kommer det med andra ord att ge stora samhälls- och resenärseffekter.
Några av de åtgärder som har gjorts är att:
- 3 km nya kollektivkörfält har införts på gator längs bussens linjesträckning
- påstigning i ytterligare ett dörrpar kommer vara tillåten under vardagar 07.00-19.00.
- Buss 4 kommer att köra med jämna intervaller mellan bussarna
- 4 hållplatser dras in
- Angöringsmöjligheter har begränsats utmed vissa gator.
Projektet kommer att pågå under tre månaders tid och är ett samarbete mellan Stockholms stads Trafikkontor, Trafikförvaltningen/SL och Keolis. Det ska onekligen att bli spännande att hur projektet fortlöper och vad slutresultatet blir.
/